Osaamista lapsiperheiden voimavaralähtöiseen tukemiseen Lapset puheeksi –koulutuksen avulla
Ruokamo, Krista; Kemilä, Maarit (2017)
Ruokamo, Krista
Kemilä, Maarit
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022202
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opis-kelijoiden kokemuksia Lapset puheeksi -menetelmäkoulutuksen osaamistavoitteiden toteutumisesta ja osaamisen hyödyntämisestä tulevassa ammatissa. Lisäksi kuvataan opiskelijoiden kokemuksia opintojakson toteutuksesta ja sen sisällöstä.
Tutkimusaineistona oli vuosina 2016 - 2017 koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden palaute. Aineisto koostui 136 opiskelijan palautteista, joissa oli vastattu kuuteen kysymykseen liittyen koulutuksen sisältöön ja toteutukseen. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Menetelmäkoulutuksen sisältöä pidettiin tärkeänä ja hyödyllisenä tulevaa työtä varten. Vastauksissa toistui tärkeys oppia hyödyntämään menetelmää omassa työssään, sekä ennaltaehkäisevän työn merkitys lapsen ja perheen hyvinvoinnin tukijana. Moniammatillisuus ja oman jatkuvan ammattitaidon kehittäminen oli keskeistä. Oman ammatillisen osaamisen edistämisessä motivaatio, sekä pari- ja ryhmätyöskentely olivat pääasiallisia tekijöitä. Useista palautteista kehittämiskohteeksi nousi esille palvelujärjestelmän asiantuntijuuden hallitseminen.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen laadun arvioimisessa, sekä koulutuksen kehittämisessä mm. sisällönsuunnittelussa ja toteutuksen pedagogisessa kehittämisessä. Tutkimustuloksista saadun tiedon kautta voidaan myös osoittaa koulutuksen tarpeellisuus, sekä moniammatillisen toteutuksen hyöty Oulun ammattikorkeakoulussa.
Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla Lp –työmenetelmän käytön tutkiminen ja toteutuminen Oulun ammattikorkeakoulussa menetelmäkoulutuksen suorittaneiden ammattilaisten työssä. Samalla saataisiin lisätietoa siitä, toteutuuko menetelmän käyttäminen työelämässä ja siirtyykö osaaminen käytännöntyöhön.
Tutkimusaineistona oli vuosina 2016 - 2017 koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden palaute. Aineisto koostui 136 opiskelijan palautteista, joissa oli vastattu kuuteen kysymykseen liittyen koulutuksen sisältöön ja toteutukseen. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Menetelmäkoulutuksen sisältöä pidettiin tärkeänä ja hyödyllisenä tulevaa työtä varten. Vastauksissa toistui tärkeys oppia hyödyntämään menetelmää omassa työssään, sekä ennaltaehkäisevän työn merkitys lapsen ja perheen hyvinvoinnin tukijana. Moniammatillisuus ja oman jatkuvan ammattitaidon kehittäminen oli keskeistä. Oman ammatillisen osaamisen edistämisessä motivaatio, sekä pari- ja ryhmätyöskentely olivat pääasiallisia tekijöitä. Useista palautteista kehittämiskohteeksi nousi esille palvelujärjestelmän asiantuntijuuden hallitseminen.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen laadun arvioimisessa, sekä koulutuksen kehittämisessä mm. sisällönsuunnittelussa ja toteutuksen pedagogisessa kehittämisessä. Tutkimustuloksista saadun tiedon kautta voidaan myös osoittaa koulutuksen tarpeellisuus, sekä moniammatillisen toteutuksen hyöty Oulun ammattikorkeakoulussa.
Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla Lp –työmenetelmän käytön tutkiminen ja toteutuminen Oulun ammattikorkeakoulussa menetelmäkoulutuksen suorittaneiden ammattilaisten työssä. Samalla saataisiin lisätietoa siitä, toteutuuko menetelmän käyttäminen työelämässä ja siirtyykö osaaminen käytännöntyöhön.