Sosiaalinen media markkinointivälineenä : Case: Valtra
Piristine, Saara (2017)
Piristine, Saara
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821893
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on jatkuvasti kasvava ja kehittyvä markkinoinnin kanava. Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka sosiaalisen median käyttöä voidaan hyödyntää paremmin yrityksen markkinoinnissa ja kuinka toimia sosiaalisessa mediassa, jotta yritykselle saadaan suunnitelmallinen toimintatapa vahvistamaan yrityksen tunnettavuutta.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, kuinka Neste Rally Finland:in yhteydessä järjestetty Valtran markkinointikampanja tehostaa näkyvyyttä ja millaista vuorovaikutusta se tuotti sosiaalisen median käyttäjien keskuudessa.
Tutkimusstrategiaksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen pohjana on käytetty runsaasti teoriatietoa , jonka merkitystä suoritetuissa käytännön toimissa arvioitiin. Tutkimusmenetelmäksi valittiin havainnoiva tapaustutkimus, sillä sosiaalinen media markkinoinnin hyödyntämisessä on laaja-alainen ja muuttuva aihekokonaisuus.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen käyttämät markkinointimenetelmät ja -toimet olivat hyvin suunniteltuja sekä toimivia tässä tapauksessa ja mallia voidaan hyödyntää jatkossakin. Tutkimuksen pohjalta toimeksiantajan on mahdollista suorittaa kehittämistoimia sisällöntuotannon strategiaan ja markkinointiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, kuinka Neste Rally Finland:in yhteydessä järjestetty Valtran markkinointikampanja tehostaa näkyvyyttä ja millaista vuorovaikutusta se tuotti sosiaalisen median käyttäjien keskuudessa.
Tutkimusstrategiaksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen pohjana on käytetty runsaasti teoriatietoa , jonka merkitystä suoritetuissa käytännön toimissa arvioitiin. Tutkimusmenetelmäksi valittiin havainnoiva tapaustutkimus, sillä sosiaalinen media markkinoinnin hyödyntämisessä on laaja-alainen ja muuttuva aihekokonaisuus.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen käyttämät markkinointimenetelmät ja -toimet olivat hyvin suunniteltuja sekä toimivia tässä tapauksessa ja mallia voidaan hyödyntää jatkossakin. Tutkimuksen pohjalta toimeksiantajan on mahdollista suorittaa kehittämistoimia sisällöntuotannon strategiaan ja markkinointiin.