Pankkien päivittäispalvelut murroksessa : uusi maksupalveludirektiivi
Arnivaara, Aleksi; Joutsensaari, Juhani (2017)
Arnivaara, Aleksi
Joutsensaari, Juhani
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821810
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tarkkailla digitalisaation vaikutusta pankkipalveluihin ja asiakaskäyttäytymiseen. Tutkimuksessa tuotettiin kysely, jossa tarkasteltiin kuluttajien suhdetta pankkipalveluihin. Johtopäätöksissä tutkimuksen tuloksia rinnastetaan pankkialaan sekä uuden maksupalveludirektiiviin mukana tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Opinnäytetyön tavoite on tuottaa informaatiota nykyaikaisista pankkipalveluista ja asiakaskäyttäytymisestä, sekä arvioida uuden maksupalveludirektiivin vaikutuksia.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosassa tarkastellaan pankkialan muutosta asiakkaan näkökulmasta maksukulttuurin ja konttoriverkoston kehittymisen kautta. Teorian seuraavassa osassa kerrotaan pankkien nykyisistä palveluista. Opinnäytetyön kolmannessa teoriaosuudessa perehdytään pankkien päivittäispalveluiden muutoksiin, jonka takana on kilpailun koventuminen, digitalisaatio ja kuluttajakäyttäytymisen muutos. Teoriaosassa on tarkasteltu digitalisaation tuomia uusia uhkia. Viimeisessä teoriaosuudessa perehdytään uuteen maksupalveludirektiiviin ja sen vaikutuksiin kuluttajia sekä rahoituslaitoksia kohtaan.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen verkkokyselyä sosiaalisessa mediassa. Kyselyyn tuli vastauksia 207 ja ikäryhmät 19-60 olivat hyvin edustettuina. Vastauksien perusteella keskityttiin erityisesti X- ja Y-sukupolven eroihin maksutapakulttuurissa sekä pankkipalveluissa.
Tutkimuksemme pohjalta johtopäätöksissä todettiin kuluttajien etääntyneen pankista. Tämä tulee tulevaisuudessa lisääntymään, syitä tähän ovat digitaliset palvelukanavat ja palveluiden homogeenisuus. Johtopäätöksissä todettiin mobiilimaksaminen olevan Suomessa vielä vähäistä. Mobiilimaksamisen yleistyminen tulee olemaan seuraava trendi maksamisessa Y-sukupolven ollessa edelläkävijä tässä. Uusi maksupalveludirektiivi tulee kiihdyttämään maksukulttuurin muutosta, mutta tuo lisää digitalisaation mukana tulleita uhkia.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosassa tarkastellaan pankkialan muutosta asiakkaan näkökulmasta maksukulttuurin ja konttoriverkoston kehittymisen kautta. Teorian seuraavassa osassa kerrotaan pankkien nykyisistä palveluista. Opinnäytetyön kolmannessa teoriaosuudessa perehdytään pankkien päivittäispalveluiden muutoksiin, jonka takana on kilpailun koventuminen, digitalisaatio ja kuluttajakäyttäytymisen muutos. Teoriaosassa on tarkasteltu digitalisaation tuomia uusia uhkia. Viimeisessä teoriaosuudessa perehdytään uuteen maksupalveludirektiiviin ja sen vaikutuksiin kuluttajia sekä rahoituslaitoksia kohtaan.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen verkkokyselyä sosiaalisessa mediassa. Kyselyyn tuli vastauksia 207 ja ikäryhmät 19-60 olivat hyvin edustettuina. Vastauksien perusteella keskityttiin erityisesti X- ja Y-sukupolven eroihin maksutapakulttuurissa sekä pankkipalveluissa.
Tutkimuksemme pohjalta johtopäätöksissä todettiin kuluttajien etääntyneen pankista. Tämä tulee tulevaisuudessa lisääntymään, syitä tähän ovat digitaliset palvelukanavat ja palveluiden homogeenisuus. Johtopäätöksissä todettiin mobiilimaksaminen olevan Suomessa vielä vähäistä. Mobiilimaksamisen yleistyminen tulee olemaan seuraava trendi maksamisessa Y-sukupolven ollessa edelläkävijä tässä. Uusi maksupalveludirektiivi tulee kiihdyttämään maksukulttuurin muutosta, mutta tuo lisää digitalisaation mukana tulleita uhkia.