Markkinatutkimus : Varkaus Ski Center
Boman, Tiina (2017)
Boman, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521605
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perustuu kyselytutkimukseen, joka toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Työn toimeksiantaja on Savon Matkailupalvelut Oy, jonka aputoiminimi on Varkaus Ski Center
Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan selville toimeksiantajan asiakkaiden asiakaskokemuksia, sekä ostokäyttäyty-mistä. Niiden avulla toimeksiantaja voi parantaa asiakasymmärrystään.
Tutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmistolla syyskuussa 2017. Kysymykset oli määritelty vastaamaan toimeksianta-jan tarpeita, osa kysymyksistä oli avoimia kysymyksiä, mutta suurin osa kysymyksistä oli strukturoituja. Kysely jaetiin sosiaalisessa mediassa Varkauden alueen ilmoitustaululla, sekä se lähetettiin sähköpostitse osalle Savonia ammattikorkeakoulun opiskelijoista. Vastauksia kyselyyn tuli 204 kappaletta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan teoriaosuudessa asiakaskokemusta, ostokäyttäytymistä ja asiakasymmärrystä. Li-säksi teoriaosuudessa käsitellään matkailua Varkaudessa ja Pohjois-Savossa, sekä tunnuslukuja matkailusta Suo-messa.
Empiirisessä osiossa käydään läpi tutkimusmenetelmän teoriaa ja kuinka tutkimus toteutettiin. Lisäksi osiossa sel-vennetään muun muassa tutkimuksen perusjoukkoa ja otosta.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastanneista valitsee hiihtokeskuksen sen sijainnin perusteella. Lisäksi suurin osa vastanneista, jotka ovat käyneet hiihtokeskuksessa pitää Varkauden Ski Centerin palvelua ja tuotteita hyvälaa-tuisina.
Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan selville toimeksiantajan asiakkaiden asiakaskokemuksia, sekä ostokäyttäyty-mistä. Niiden avulla toimeksiantaja voi parantaa asiakasymmärrystään.
Tutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmistolla syyskuussa 2017. Kysymykset oli määritelty vastaamaan toimeksianta-jan tarpeita, osa kysymyksistä oli avoimia kysymyksiä, mutta suurin osa kysymyksistä oli strukturoituja. Kysely jaetiin sosiaalisessa mediassa Varkauden alueen ilmoitustaululla, sekä se lähetettiin sähköpostitse osalle Savonia ammattikorkeakoulun opiskelijoista. Vastauksia kyselyyn tuli 204 kappaletta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan teoriaosuudessa asiakaskokemusta, ostokäyttäytymistä ja asiakasymmärrystä. Li-säksi teoriaosuudessa käsitellään matkailua Varkaudessa ja Pohjois-Savossa, sekä tunnuslukuja matkailusta Suo-messa.
Empiirisessä osiossa käydään läpi tutkimusmenetelmän teoriaa ja kuinka tutkimus toteutettiin. Lisäksi osiossa sel-vennetään muun muassa tutkimuksen perusjoukkoa ja otosta.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastanneista valitsee hiihtokeskuksen sen sijainnin perusteella. Lisäksi suurin osa vastanneista, jotka ovat käyneet hiihtokeskuksessa pitää Varkauden Ski Centerin palvelua ja tuotteita hyvälaa-tuisina.