Personal Branding on Social Media and Social Media Based Entrepreneurship
Vilander, Jenni (2017)
Vilander, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521478
Tiivistelmä
Nykyajan työelämä pohjautuu yhä enemmän tietoon ja toimintaympäristöt ovat muuttuneet enemmän verkostomaisiksi ja nopeatempoisiksi. Ihmiset kilpailevat toisiaan vastaan työmarkkinoilla, jonka vuoksi erottautuminen ja oman osaamisen korostaminen ovat tärkeitä taitoja hallita. Henkilöbrändin luominen voi täten olla merkittävä voimavara sekä nyt että tulevaisuuden työelämässä.
Sosiaalisen median nousu on uudistanut viestintäkulttuuria ja luonut uusia verkkoympäristöjä, jotka puolestaan tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia. Perinteinen media on haasteen edessä, sillä tavalliset ihmiset ovat päättäneet itse alkaa tuottamaan sisältöä ja jakamaan sitä. Sosiaalisen median yrittäjyys on mielenkiintoinen ilmiö, joka kehittyy alati ja tulee vielä luomaan uudenlaisia mahdollisuuksia sosiaalisen median markkinoilla.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimustietoa kerättiin sekä primääri– että sekundäärilähteistä. Työn teoriaosuus käsittelee henkilöbrändäystä sosiaalisessa mediassa sekä sosiaalisen median yrittäjyyttä. Sekundääristä tutkimustietoa kerättiin kirjallisuudesta sekä sähköisistä lähteistä.
Työn empiirisessä osiossa käydään läpi primäärisen tutkimustiedon keräys sekä analysoidaan kerätyt tiedot. Primääristä tutkimustietoa kerättiin toteuttamalla sähköpostihaastattelu. Kerättyä tietoa käytettiin vastauksen saamiseksi siihen, mitkä ovat henkilöbrändäyksen avainasioita, jotka tulisi ottaa huomioon pyrkiessä sosiaalisen median yrittäjäksi.
Haastatteluvastauksien perusteella voidaan todeta, että henkilöbrändäys on pitkä ja hidas prosessi, mutta sen eteen nähty vaiva yleensä kannattaa. Aitous, johdonmukaisuus ja läsnäolo ovat avainasioita menestykseen sosiaalisessa mediassa.
Sosiaalisen median nousu on uudistanut viestintäkulttuuria ja luonut uusia verkkoympäristöjä, jotka puolestaan tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia. Perinteinen media on haasteen edessä, sillä tavalliset ihmiset ovat päättäneet itse alkaa tuottamaan sisältöä ja jakamaan sitä. Sosiaalisen median yrittäjyys on mielenkiintoinen ilmiö, joka kehittyy alati ja tulee vielä luomaan uudenlaisia mahdollisuuksia sosiaalisen median markkinoilla.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimustietoa kerättiin sekä primääri– että sekundäärilähteistä. Työn teoriaosuus käsittelee henkilöbrändäystä sosiaalisessa mediassa sekä sosiaalisen median yrittäjyyttä. Sekundääristä tutkimustietoa kerättiin kirjallisuudesta sekä sähköisistä lähteistä.
Työn empiirisessä osiossa käydään läpi primäärisen tutkimustiedon keräys sekä analysoidaan kerätyt tiedot. Primääristä tutkimustietoa kerättiin toteuttamalla sähköpostihaastattelu. Kerättyä tietoa käytettiin vastauksen saamiseksi siihen, mitkä ovat henkilöbrändäyksen avainasioita, jotka tulisi ottaa huomioon pyrkiessä sosiaalisen median yrittäjäksi.
Haastatteluvastauksien perusteella voidaan todeta, että henkilöbrändäys on pitkä ja hidas prosessi, mutta sen eteen nähty vaiva yleensä kannattaa. Aitous, johdonmukaisuus ja läsnäolo ovat avainasioita menestykseen sosiaalisessa mediassa.