Asiakkaan hoidon- ja palveluntarpeen arviointi puhelinneuvonnassa
Kuoppala, Anne; Merkkiniemi, Jaana (2017)
Kuoppala, Anne
Merkkiniemi, Jaana
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220884
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Turun Ammattikorkeakoulun HOPATA- hankesuunnitelmaa. Hankesuunnitelman tavoitteena on yhdenvertaistaa kansalaisten hoidon saantia, riippumatta asuinpaikkakunnastaan sekä rakentaa koulutusmalli terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa kattava kuvaus siitä millaisia tietoja ja taitoja perusterveydenhuollon sairaanhoitaja tarvitsee pystyäkseen tekemään tehokkaasti ja kattavasti hoidon- ja palveluntarpeen arvioinnin asiakkaalle puhelimitse. Lopputuotoksena tehtiin prosessikaavio, jonka tarkoituksena on helpottaa terveydenhuollon ammattilaisen päätöksentekoa puhelimitse.
Puhelimella suoritetusta hoidon ja palvelun tarpeen arvioinnista ei ole yhtenäistä koulutusmallia olemassa ja näin ollen myös käytännön ohjeistukset ja toimintatavat ovat hyvin monikirjoiset riippuen asuinpaikkakunnasta.
Opinnäytetyön aineiston hankintaan käytettiin narratiivista kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tietolähteissä pyrittiin valitsemaan mahdollisimman uusinta tutkittua tietoa luotettavista lähteistä. Haasteelliseksi koettiin päivittyneen tiedon oikeellisuus, jonka vuoksi käytettiin asiantuntijan lausuntoa.
Opinnäytetyön tekemisen yhteydessä nousi esiin kysymyksiä, joista saatiin ajatus seuraavaksi kehittämistyöksi. Mielestämme kaivattaisiin selvitystä puhelinpalvelusta vastaavien sairaanhoitajien koulutustarpeesta sekä tarvittavien resurssien kartoitus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa kattava kuvaus siitä millaisia tietoja ja taitoja perusterveydenhuollon sairaanhoitaja tarvitsee pystyäkseen tekemään tehokkaasti ja kattavasti hoidon- ja palveluntarpeen arvioinnin asiakkaalle puhelimitse. Lopputuotoksena tehtiin prosessikaavio, jonka tarkoituksena on helpottaa terveydenhuollon ammattilaisen päätöksentekoa puhelimitse.
Puhelimella suoritetusta hoidon ja palvelun tarpeen arvioinnista ei ole yhtenäistä koulutusmallia olemassa ja näin ollen myös käytännön ohjeistukset ja toimintatavat ovat hyvin monikirjoiset riippuen asuinpaikkakunnasta.
Opinnäytetyön aineiston hankintaan käytettiin narratiivista kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tietolähteissä pyrittiin valitsemaan mahdollisimman uusinta tutkittua tietoa luotettavista lähteistä. Haasteelliseksi koettiin päivittyneen tiedon oikeellisuus, jonka vuoksi käytettiin asiantuntijan lausuntoa.
Opinnäytetyön tekemisen yhteydessä nousi esiin kysymyksiä, joista saatiin ajatus seuraavaksi kehittämistyöksi. Mielestämme kaivattaisiin selvitystä puhelinpalvelusta vastaavien sairaanhoitajien koulutustarpeesta sekä tarvittavien resurssien kartoitus.