Valokuvan rooli suomalaisten tv-tuotantojen markkinoinnissa
Lyhteilä, Kirsikka (2017)
Lyhteilä, Kirsikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220868
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin valokuvaa osana suomalaisten tv-tuotantojen markkinointia, sekä valokuvaajan työtä tv-ohjelmien kuvauksissa. Tarkoituksena oli nostaa esille tuotantovalokuvaajan työnkuvaa, sekä valokuvan hyötyjä markkinointiviestinnän välineenä.
Opinnäytetyössä esiteltiin keskeisimmät viestimet, joissa tuotantovalokuvia käytetään ja selvitettiin, mitä hyötyä valokuvasta voi olla tv-tuotannoille. Lisäksi käytiin läpi tuotantovalokuvaajan työhön liittyviä ominaispiirteitä ja sitä, millaisia ominaisuuksia on hyvällä tuotantovalokuvaajalla ja hyvällä tuotantovalokuvalla. Opinnäytetyössä käsiteltiin tapausesimerkkinä valokuvaajan työtä Vain Elämää –ohjelman kuudennen tuotantokauden kuvauksissa ja ohjelmaan liittyviä kuvatarpeita. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluita sekä havainnointia.
Yksi tutkimuksen keskeisimpiä huomioita oli, että valokuvan rooli markkinointiviestinnässä on kasvanut viime vuosina ja kasvaa edelleen. Valokuvalla voi olla merkittävä vaikutus ihmisten katselupäätöksiin, mutta valokuvaajan palkkaaminen televisiotuotantoihin ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että tuotantovalokuvaaminen on omanlaisensa valokuvauksen haara, jossa täytyy huomioida televisiotyön mukanaan tuomat monenlaiset haasteet. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että onnistunut tv-tuotannon markkinointivalokuva on aina ohjelmasisällöstä lähtöisin.
Opinnäytetyössä esiteltiin keskeisimmät viestimet, joissa tuotantovalokuvia käytetään ja selvitettiin, mitä hyötyä valokuvasta voi olla tv-tuotannoille. Lisäksi käytiin läpi tuotantovalokuvaajan työhön liittyviä ominaispiirteitä ja sitä, millaisia ominaisuuksia on hyvällä tuotantovalokuvaajalla ja hyvällä tuotantovalokuvalla. Opinnäytetyössä käsiteltiin tapausesimerkkinä valokuvaajan työtä Vain Elämää –ohjelman kuudennen tuotantokauden kuvauksissa ja ohjelmaan liittyviä kuvatarpeita. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluita sekä havainnointia.
Yksi tutkimuksen keskeisimpiä huomioita oli, että valokuvan rooli markkinointiviestinnässä on kasvanut viime vuosina ja kasvaa edelleen. Valokuvalla voi olla merkittävä vaikutus ihmisten katselupäätöksiin, mutta valokuvaajan palkkaaminen televisiotuotantoihin ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että tuotantovalokuvaaminen on omanlaisensa valokuvauksen haara, jossa täytyy huomioida televisiotyön mukanaan tuomat monenlaiset haasteet. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että onnistunut tv-tuotannon markkinointivalokuva on aina ohjelmasisällöstä lähtöisin.