Work-Related Well-Being of Reception Centre Workers
Komsi, Eero; Kimmo, Pihla; Fasoli, Styliani (2017)
Komsi, Eero
Kimmo, Pihla
Fasoli, Styliani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220777
Tiivistelmä
Vastaanottokeskusten työntekijöiden hyvinvointi ja jaksaminen työssä 2017
Opinnäytetyön tarkoitus oli nimetä tekijöitä jotka vaikuttavat vastaanottokeskusten työntekijöiden hyvinvointiin, sekä käsitellä teemoja jotka aiheuttavat työntekijöille erityistä huolta. Tavoitteena oli myös selvittää keinoja joilla työntekijöiden hyvinvointia ja työssä jaksamista voitaisiin tukea, sekä keinoja joilla voitaisiin varautua vastaavanlaiseen kriisiin tulevaisuudessa. Yhteistyökumppanina toimi Helsingin Diakonissalaitoksen johtama Karhusaaren ryhmäkoti. Karhusaaren ryhmäkoti on alaikäisille yksin maahan tulleille turvapaikanhakijoille suunnattu vastaanottokeskus. Opinnäytetyön teoriakehyksessä käsitellään mm. vastaanottopalveluja, vastaanottokeskusten työntekijöiden asemaa ja haasteita, työhyvinvointia, stressinhallintaa, sekundääristä stressiä, monikulttuurista nuorisotyötä ja kriisityötä.
Opinnäytetyön tekijät suorittivat kvalitatiivisen tutkimuksen Karhusaaren ryhmäkodin työntekijöiden kokemuksista. Yhteensä viisi työntekijää haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelulla käyttäen avoimia kysymyksiä. Tutkimuskysymys oli seuraava: Mitkä tekijät vaikuttavat vastaanottokeskusten työntekijöiden hyvinvointiin? Kvalitatiivinen tutkimus valittiin, koska työntekijöiden kokemukset, tunteet ja ajatukset olivat tutkimuksen kohteena. Puolistrukturoitu haastattelu salli työntekijöiden ilmaista itseään vapaammin. Kerätystä aineistosta tehtiin sisällönanalyysi.
Tutkimus osoitti, että seuraavat tekijät vaikuttavat Karhusaaren ryhmäkodin työntekijöiden hyvinvointiin: YT-neuvottelut, resurssit, työpaikalla tarjottu tuki, päättäjien toiminta, asiakkaisiin liittyvät tekijät ja työntekijöiden taidot, stressinhallintataidot ja selviytymiskeinot. Neljä viidestä osallistujasta kuvasi työhyvinvointiaan hyvänä, ja yksi osallistuja kuvasi sitä kohtuullisena.
Avainsanat: Vastaanottokeskusten työntekijät, stressinhallinta, työhyvinvointi, henkilökohtaiset vahvuudet, sekundääri stressi, kriisityö.
Opinnäytetyön tarkoitus oli nimetä tekijöitä jotka vaikuttavat vastaanottokeskusten työntekijöiden hyvinvointiin, sekä käsitellä teemoja jotka aiheuttavat työntekijöille erityistä huolta. Tavoitteena oli myös selvittää keinoja joilla työntekijöiden hyvinvointia ja työssä jaksamista voitaisiin tukea, sekä keinoja joilla voitaisiin varautua vastaavanlaiseen kriisiin tulevaisuudessa. Yhteistyökumppanina toimi Helsingin Diakonissalaitoksen johtama Karhusaaren ryhmäkoti. Karhusaaren ryhmäkoti on alaikäisille yksin maahan tulleille turvapaikanhakijoille suunnattu vastaanottokeskus. Opinnäytetyön teoriakehyksessä käsitellään mm. vastaanottopalveluja, vastaanottokeskusten työntekijöiden asemaa ja haasteita, työhyvinvointia, stressinhallintaa, sekundääristä stressiä, monikulttuurista nuorisotyötä ja kriisityötä.
Opinnäytetyön tekijät suorittivat kvalitatiivisen tutkimuksen Karhusaaren ryhmäkodin työntekijöiden kokemuksista. Yhteensä viisi työntekijää haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelulla käyttäen avoimia kysymyksiä. Tutkimuskysymys oli seuraava: Mitkä tekijät vaikuttavat vastaanottokeskusten työntekijöiden hyvinvointiin? Kvalitatiivinen tutkimus valittiin, koska työntekijöiden kokemukset, tunteet ja ajatukset olivat tutkimuksen kohteena. Puolistrukturoitu haastattelu salli työntekijöiden ilmaista itseään vapaammin. Kerätystä aineistosta tehtiin sisällönanalyysi.
Tutkimus osoitti, että seuraavat tekijät vaikuttavat Karhusaaren ryhmäkodin työntekijöiden hyvinvointiin: YT-neuvottelut, resurssit, työpaikalla tarjottu tuki, päättäjien toiminta, asiakkaisiin liittyvät tekijät ja työntekijöiden taidot, stressinhallintataidot ja selviytymiskeinot. Neljä viidestä osallistujasta kuvasi työhyvinvointiaan hyvänä, ja yksi osallistuja kuvasi sitä kohtuullisena.
Avainsanat: Vastaanottokeskusten työntekijät, stressinhallinta, työhyvinvointi, henkilökohtaiset vahvuudet, sekundääri stressi, kriisityö.