Lean 5S -menetelmän käyttö pk-yrityksen markkinointiviestinnän uudistamisen työkaluna
Teräs-Mylläri, Jaana (2017)
Teräs-Mylläri, Jaana
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220763
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten Lean 5S-menetelmää voidaan käyttää työkaluna jo jonkin aikaa toimineen mikro- tai pienyrityksen markkinointiviestinnän uudistamisen työkaluna. 5S-menetelmän kokeilun avulla oli tavoitteena kehittää kustannustehokas ja ketterä työkalu, jolloin se vähentäisi pienten yritysten kynnystä käyttää markkinointipalveluja tarjoavien yritysten palveluja.
Teoriaosuudessa käsitellään Lean-filosofian historiaa sekä Lean-ajattelun ja johtamismallin keskeisiä toimintatapoja sekä menetelmiä, kuten Lean 5S:ää, ja niiden soveltamista. Toisena aihealueena teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja sen tavoitteita, keinoja sekä suunnittelua.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä Pirkanmaalla toimivalle, meikkaus- ja maskeerauspalveluita tuottavalle sekä kosmetiikkaa myyvälle liikkeelle. Yrityksen taustatiedot ja markkinointiviestinnän nykytila selvitettiin ennakkokyselyn avulla. Vastauksista saatiin käsiteltävä materiaali työpajaan, jossa Lean 5S-työkalun avulla yrityksen markkinointiviestintää seulottiin, selkeytettiin, siistittiin ja standardisoitiin. Ennakkokyselyn tarkoitus oli myös herätellä yritystä tulevaa työpajaa varten ja oivalluttaa yrittäjää ymmärtämään omia ja potentiaalisia asiakkaitaan paremmin.
Työn lopputuloksena saatiin tiivistetty loppuraportti markkinointiviestinnän työpajan tuotoksista, joita yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa.
Ensisijainen johtopäätös Lean 5S -menetelmän soveltuvuudesta pk-yrityksen markkinointiviestinnän uudistamiseen oli, että yrityksen markkinointiviestinnän toiminnot olisi kannattanut pilkkoa pienempiin osiin ja käydä jokainen osa erik-seen 5S-työkalun avulla läpi.
Teoriaosuudessa käsitellään Lean-filosofian historiaa sekä Lean-ajattelun ja johtamismallin keskeisiä toimintatapoja sekä menetelmiä, kuten Lean 5S:ää, ja niiden soveltamista. Toisena aihealueena teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja sen tavoitteita, keinoja sekä suunnittelua.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä Pirkanmaalla toimivalle, meikkaus- ja maskeerauspalveluita tuottavalle sekä kosmetiikkaa myyvälle liikkeelle. Yrityksen taustatiedot ja markkinointiviestinnän nykytila selvitettiin ennakkokyselyn avulla. Vastauksista saatiin käsiteltävä materiaali työpajaan, jossa Lean 5S-työkalun avulla yrityksen markkinointiviestintää seulottiin, selkeytettiin, siistittiin ja standardisoitiin. Ennakkokyselyn tarkoitus oli myös herätellä yritystä tulevaa työpajaa varten ja oivalluttaa yrittäjää ymmärtämään omia ja potentiaalisia asiakkaitaan paremmin.
Työn lopputuloksena saatiin tiivistetty loppuraportti markkinointiviestinnän työpajan tuotoksista, joita yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa.
Ensisijainen johtopäätös Lean 5S -menetelmän soveltuvuudesta pk-yrityksen markkinointiviestinnän uudistamiseen oli, että yrityksen markkinointiviestinnän toiminnot olisi kannattanut pilkkoa pienempiin osiin ja käydä jokainen osa erik-seen 5S-työkalun avulla läpi.