"Kehun, hassuttelen, halaan, pussaan ja kerron, kuinka paljon rakastan" : Vanhempien tapoja vahvistaa alle 3-vuotiaan lapsen itsetuntoa ja varhaisen vuorovaikutuksen merkitys itsetunnon vahvistamisessa
Peräinen, Saara-Maria (2017)
Peräinen, Saara-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120644
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä ymmärrystä alle 3-vuotiaiden lasten vanhempien tavoista vahvistaa lapsen itsetuntoa varhaisen vuorovaikutuksen keinoin. Tavoitteena oli kuvata pienten lasten vanhempien tapoja vahvistaa lapsensa itsetuntoa sekä heidän käsityksiään varhaisen vuorovaikutuksen merkityksestä lapsen itsetunnon vahvistamisessa.
Tutkimusaineisto kerättiin internetkyselyn avulla alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmilta syyskuussa 2017 Kyselynetti-sivuston kautta. Kyselyyn vastasi 121 vanhempaa. Kyselystä saadut vastaukset analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön perusteella vanhemmat vahvistivat lastensa itsetuntoa kokonaisvaltaisesti niin fyysisin, psykososiaalisin kuin sosiaalisinkin keinoin. Vanhempien vastauksissa lapsen itsetunnon vahvistamisesta korostuivat läheisyyden antaminen, rakkauden osoittaminen sekä kehuminen. Opinnäytetyön perusteella vanhemmat myös käsittivät varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle ja siten myös itsetunnon rakentumiselle ja vahvistumiselle. Vanhemmat pitivät lapsen itsetunnon tukemisessa tärkeänä niin perushoivaa, kiinnostuneisuutta lapsesta, rakkauden osoittamista, sanatonta viestintää kuin kehumistakin.
Opinnäytetyö osoitti vanhempien tapojen lapsen itsetunnon vahvistamiseksi olevan samankaltaisia keskenään. Vanhempien keinot vahvistaa lapsen itsetuntoa olivat samankaltaisia
riippumatta siitä, oliko varhainen vuorovaikutus vanhemmalle ennalta tuttu käsite vai ei. Kaikki kyselyyn osallistuneet vanhemmat pitivät varhaista vuorovaikutusta merkittävänä tekijänä lapsen itsetunnon rakentumisessa ja vahvistumisessa. Yhteneviä olivat myös vanhempien mielipiteet siitä, mikä lapsen itsetunnon vahvistamisessa on tärkeää.
Tutkimusaineisto kerättiin internetkyselyn avulla alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmilta syyskuussa 2017 Kyselynetti-sivuston kautta. Kyselyyn vastasi 121 vanhempaa. Kyselystä saadut vastaukset analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön perusteella vanhemmat vahvistivat lastensa itsetuntoa kokonaisvaltaisesti niin fyysisin, psykososiaalisin kuin sosiaalisinkin keinoin. Vanhempien vastauksissa lapsen itsetunnon vahvistamisesta korostuivat läheisyyden antaminen, rakkauden osoittaminen sekä kehuminen. Opinnäytetyön perusteella vanhemmat myös käsittivät varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle ja siten myös itsetunnon rakentumiselle ja vahvistumiselle. Vanhemmat pitivät lapsen itsetunnon tukemisessa tärkeänä niin perushoivaa, kiinnostuneisuutta lapsesta, rakkauden osoittamista, sanatonta viestintää kuin kehumistakin.
Opinnäytetyö osoitti vanhempien tapojen lapsen itsetunnon vahvistamiseksi olevan samankaltaisia keskenään. Vanhempien keinot vahvistaa lapsen itsetuntoa olivat samankaltaisia
riippumatta siitä, oliko varhainen vuorovaikutus vanhemmalle ennalta tuttu käsite vai ei. Kaikki kyselyyn osallistuneet vanhemmat pitivät varhaista vuorovaikutusta merkittävänä tekijänä lapsen itsetunnon rakentumisessa ja vahvistumisessa. Yhteneviä olivat myös vanhempien mielipiteet siitä, mikä lapsen itsetunnon vahvistamisessa on tärkeää.