Startup-vaiheen ekosysteemi digitaalisessa toimintaympäristössä
Äkkinen, Virpi (2017)
Äkkinen, Virpi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020409
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää startup-vaiheen ekosysteemin toimintaa digitaalisessa toimintaympäristössä. Tarkoituksena oli tutkia ekosysteemiä alkavien yrittäjien näkökulmasta yrityksen startup-vaiheessa, ottaen huomioon digitalisaation vaikutukset. Tarkoituksena oli myös selvittää, millainen on yritysneuvontapalveluiden rooli ja merkitys startup-vaiheessa sekä ekosysteemien muodostumisessa.
Tutkimuksella pyrittiin saamaan vastauksia siihen, miten alkavat yrittäjät ja yritykset hyödyntävät ekosysteemiä, digitaalista toimintaympäristöä sekä yritysneuvontapalveluita.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään liiketoimintaekosysteemiä, innovaatioekosysteemiä, yrittäjäekosysteemiä sekä yrittäjyysekosysteemiä. Muut aiheet ovat startup-vaihe, digitalisaatio ja digitaalinen toimintaympäristö.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusotteen yhdistelmää, triangulaatiota. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Into Seinäjoki Oy:n Liikeideat lentoon -valmennusohjelman käyneet henkilöt. Kvalitatiivisella tutkimuksella pyrittiin kuvaamaan ilmiötä sekä saamaan tutkimukseen syvyyttä. Haastatteluita tehtiin neljä. Kvantitatiivisella tutkimuksella pyrittiin saamaan lisää laajuutta mittaamalla muuttujia sekä niiden määrällistä esiintyvyyttä. Kyselytutkimukseen osallistui 33 henkilöä.
Kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen tulokset olivat hyvin samansuuntaiset. Alkavat yrittäjät olivat ymmärtäneet ekosysteemien ja digitaalisuuden hyödyntämisen tarjoamat mahdollisuudet. Digitaalisuudella koettiin olevan suuri merkitys startup-vaiheessa verkostojen luomisessa ja sen jäsenten välisten suhteiden ylläpitämisessä. Yritysneuvontapalveluiden rooli ja merkitys startup-vaiheessa koettiin suureksi muun muassa ekosysteemien muodostumisessa sekä verkoston yhteistoiminnan lisäämisessä.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää erilaiset julkisen sektorin toimijat, oppilaitokset, yrityspalveluita tarjoavat organisaatiot sekä startup-vaiheessa olevat yrittäjät ja yritykset.
Tutkimuksella pyrittiin saamaan vastauksia siihen, miten alkavat yrittäjät ja yritykset hyödyntävät ekosysteemiä, digitaalista toimintaympäristöä sekä yritysneuvontapalveluita.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään liiketoimintaekosysteemiä, innovaatioekosysteemiä, yrittäjäekosysteemiä sekä yrittäjyysekosysteemiä. Muut aiheet ovat startup-vaihe, digitalisaatio ja digitaalinen toimintaympäristö.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusotteen yhdistelmää, triangulaatiota. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Into Seinäjoki Oy:n Liikeideat lentoon -valmennusohjelman käyneet henkilöt. Kvalitatiivisella tutkimuksella pyrittiin kuvaamaan ilmiötä sekä saamaan tutkimukseen syvyyttä. Haastatteluita tehtiin neljä. Kvantitatiivisella tutkimuksella pyrittiin saamaan lisää laajuutta mittaamalla muuttujia sekä niiden määrällistä esiintyvyyttä. Kyselytutkimukseen osallistui 33 henkilöä.
Kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen tulokset olivat hyvin samansuuntaiset. Alkavat yrittäjät olivat ymmärtäneet ekosysteemien ja digitaalisuuden hyödyntämisen tarjoamat mahdollisuudet. Digitaalisuudella koettiin olevan suuri merkitys startup-vaiheessa verkostojen luomisessa ja sen jäsenten välisten suhteiden ylläpitämisessä. Yritysneuvontapalveluiden rooli ja merkitys startup-vaiheessa koettiin suureksi muun muassa ekosysteemien muodostumisessa sekä verkoston yhteistoiminnan lisäämisessä.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää erilaiset julkisen sektorin toimijat, oppilaitokset, yrityspalveluita tarjoavat organisaatiot sekä startup-vaiheessa olevat yrittäjät ja yritykset.