Vanhempien kokemuksia aamu- ja iltapäivähoito Epelistä
Kärkinen, Liisa (2017)
Kärkinen, Liisa
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820356
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tuoda esille vanhempien kokemuksia esiopetusikäisten hoidosta Sievissä. Millaiseksi huoltajat kokevat esiopetusikäisen lapsensa hoidon, ja ovatko he tyytyväisiä palveluun? Tämä tutkimus on työelämälähtöinen, ja se on tarkoitettu hoidon kehittämistyöhön. Tutkimuksessa selviää Epelin vahvuuksia sekä kehittämiskohteita.
Epeli on esiopetusikäisten aamu- ja iltapäivähoitopaikka Sievissä. Hoito järjestetään samoissa tiloissa kuin esiopetuskin. Varhaiskasvatus on siirtynyt kunnan sivistystoimen alaisuuteen. Toimintaa ohjaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) pohjalta laadittu paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma, jota työstettiin samanaikaisesti tämän tutkimuksen kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen on koottu tietoa osallisuudesta, esiopetuksesta, varhaiskasvatuksesta, esiopetusikäisen lapsen kehitystasosta sekä varhaiskasvattajien ja huoltajien välisestä yhteistyöstä. Teksti on tuotettu pääasiassa alan kirjallisuutta lähteinä hyödyntäen, mutta mukana on myös nettilähteitä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Lomakehaastattelussa on myös puolistrukturoituja kysymyksiä. Alhaisen vastausprosentin vuoksi tutkimusta jatkettiin täydentämällä sitä teemahaastatteluilla, jotka täsmensivät lomakehaastatteluista saatua tietoa.
Tutkimuksen mukaan vanhemmat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä Epelin toimintaan. Yhteistyö huoltajien ja henkilökunnan välillä sujuu. Epelissä on luotettava ammattitaitoinen henkilökunta. Kehitettäviin asioihin nousi yhteydenpito kotiin muuttuvissa tilanteissa. Hoitopaikka on viihtyisä ja kodinomainen.
Epeli on esiopetusikäisten aamu- ja iltapäivähoitopaikka Sievissä. Hoito järjestetään samoissa tiloissa kuin esiopetuskin. Varhaiskasvatus on siirtynyt kunnan sivistystoimen alaisuuteen. Toimintaa ohjaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) pohjalta laadittu paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma, jota työstettiin samanaikaisesti tämän tutkimuksen kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen on koottu tietoa osallisuudesta, esiopetuksesta, varhaiskasvatuksesta, esiopetusikäisen lapsen kehitystasosta sekä varhaiskasvattajien ja huoltajien välisestä yhteistyöstä. Teksti on tuotettu pääasiassa alan kirjallisuutta lähteinä hyödyntäen, mutta mukana on myös nettilähteitä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Lomakehaastattelussa on myös puolistrukturoituja kysymyksiä. Alhaisen vastausprosentin vuoksi tutkimusta jatkettiin täydentämällä sitä teemahaastatteluilla, jotka täsmensivät lomakehaastatteluista saatua tietoa.
Tutkimuksen mukaan vanhemmat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä Epelin toimintaan. Yhteistyö huoltajien ja henkilökunnan välillä sujuu. Epelissä on luotettava ammattitaitoinen henkilökunta. Kehitettäviin asioihin nousi yhteydenpito kotiin muuttuvissa tilanteissa. Hoitopaikka on viihtyisä ja kodinomainen.