Mobiilisovellusten hyödyntäminen lautapeleissä
Jämsén, Julius (2017)
Jämsén, Julius
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720144
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään mobiilisovelluksia hyödyntäviä lautapelejä. Aineistoa ilmiöstä kerättiin haastattelemalla pelisuunnittelijoita ja alan toimijoita sekä testaamalla markkinoilta löytyviä tuotteita, jotka vaativat sovelluksen toimiakseen tai joihin on saatavilla virallinen, vapaaehtoinen sovellus. Haastateltavat vastasivat kysymyksiin heidän tuotteidensa saamasta vastaanotosta, kuluttajien mahdollisista epäluuloista sovelluksia kohtaan sekä heidän tuotteissaan tehdyistä ratkaisuista. Testattavia tuotteita käsitellään ensiksi kuvaamalla pelikokemusta, minkä jälkeen on tiivistetty sovelluksen toiminallisuus ja rooli yhtenäisten kriteerien pohjalta. Lopuksi jokaisesta pelistä kirjattiin heränneitä ajatuksia ja huomioita.
Kerättyyn aineistoon ja heränneisiin ajatuksiin pohjaten toteutettiin lautapeliprototyyppi. Se käsittää sovelluksen lisäksi kaksi korttipakkaa, pelilautoja ja sääntökirjan. Prototyypin kehitysprosessia tarkastellaan näistä näkökulmista: kuinka lopulliseen Modern Dating -konseptiin päädyttiin, kuinka konsepti kehittyi lähtöpisteestään kehityksen aikana sekä millainen valmis prototyyppi on. Myös kehityksessä käytetyt työvälineet ja niiden valintaperusteet käydään läpi.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat seuraavat: mikä on lautapeliharrastajien suhtautuminen mobiilisovelluksiin lautapeleissä, millaiselta näyttävät markkinat sovellusta hyödyntäville lautapeleille lähitulevaisuudessa, millaisia sovelluksia hyödyntäviä lautapelituotteita markkinoilla jo on, voiko sovellus tuoda lisäarvoa lautapelituotteelle ja voidaanko tämä mobiilisovelluksen tuoma lisäarvo myös todistaa lautapeliharrastajille?
Haastattelujen, havainnoinnin ja tehdyn prototyypin pohjalta todettiin lautapeleissä olevan osa-alueita, joita mobiilisovelluksilla voidaan parantaa. Lautapeliharrastajat saattavat suhtautua sovelluksiin aluksi epäilevästi, mutta laadukkaat tuotteet voittavat kuluttajat puolelleen.
Kerättyyn aineistoon ja heränneisiin ajatuksiin pohjaten toteutettiin lautapeliprototyyppi. Se käsittää sovelluksen lisäksi kaksi korttipakkaa, pelilautoja ja sääntökirjan. Prototyypin kehitysprosessia tarkastellaan näistä näkökulmista: kuinka lopulliseen Modern Dating -konseptiin päädyttiin, kuinka konsepti kehittyi lähtöpisteestään kehityksen aikana sekä millainen valmis prototyyppi on. Myös kehityksessä käytetyt työvälineet ja niiden valintaperusteet käydään läpi.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat seuraavat: mikä on lautapeliharrastajien suhtautuminen mobiilisovelluksiin lautapeleissä, millaiselta näyttävät markkinat sovellusta hyödyntäville lautapeleille lähitulevaisuudessa, millaisia sovelluksia hyödyntäviä lautapelituotteita markkinoilla jo on, voiko sovellus tuoda lisäarvoa lautapelituotteelle ja voidaanko tämä mobiilisovelluksen tuoma lisäarvo myös todistaa lautapeliharrastajille?
Haastattelujen, havainnoinnin ja tehdyn prototyypin pohjalta todettiin lautapeleissä olevan osa-alueita, joita mobiilisovelluksilla voidaan parantaa. Lautapeliharrastajat saattavat suhtautua sovelluksiin aluksi epäilevästi, mutta laadukkaat tuotteet voittavat kuluttajat puolelleen.