Omavalvontajärjestelmän integrointi Pizzeria Napolille
Leponiemi, Kaislavilja (2017)
Leponiemi, Kaislavilja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419710
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää omavalvonnan tarkoitusta yrityksessä sekä miten uusi käyttöönotettu omavalvontajärjestelmä on lähtenyt toimimaan. Tavoitteena oli lisäksi tutkia, miten sekä uutta järjestelmää, että itse omavalvontaa voitaisiin kehittää. Omavalvonta on lakisääteistä laadunvarmistusta ja tärkeä osa yrityksen sisäistä toimintaa. Se on myös suuri valttikortti menestyvässä yrityksessä. Tämän työn teoriaosuudessa tarkastellaan omavalvontaa sekä työhyvinvointia työssä jaksamisen ja työilmapiirin ja sisäisen viestinnän näkökulmasta. Teoriaosuudessa käsitellään myös laadullista tutkimusmenetelmää sekä teemahaastattelua.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valittiin haastattelu, tarkemmin teemahaastattelu. Teemahaastattelun aiheet peilautuivat teoriassa käsiteltyihin sekä esimiehen toivomiin aiheisiin. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää Napolin työntekijää, joista pääosa oli vuorovastaavia. Haastatteluaineistot litteroitiin ja analysoitiin ja niiden perusteella saatiin tutkimustulokset. Tutkimustulosten perusteella löydettiin integraation vahvuudet sekä kehitysehdotukset.
Haastatteluiden tuloksissa korostettiin erityisesti uuden omavalvontajärjestelmän helppoutta sekä yksinkertaisuutta. Haastatteluiden perusteella järjestelmällä ja toimivalla omavalvonnalla on merkitystä työhyvinvointiin, työssä jaksamiseen sekä motivaatioon. Omavalvonta on myös yhteydessä työpaikan ilmapiiriin ja henkilöstön välisiin suhteisiin, pääosin positiivisesti. Myös haastatteluista nousi esiin hyviä kehitysehdotuksia, jotka otettiin huomioon pohdintaa kirjoitettaessa. Tutkimuksen pohjalta syntyi kehitysehdotuksia, joiden avulla voitaisiin viedä vielä eteenpäin uutta omavalvontajärjestelmää sekä ymmärrystä omavalvontaan. Pääosin voidaan todeta kuitenkin, että uusi omavalvontajärjestelmä on otettu hyvin vastaan ja sen vaikutukset ovat olleet pääosin positiivisia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valittiin haastattelu, tarkemmin teemahaastattelu. Teemahaastattelun aiheet peilautuivat teoriassa käsiteltyihin sekä esimiehen toivomiin aiheisiin. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää Napolin työntekijää, joista pääosa oli vuorovastaavia. Haastatteluaineistot litteroitiin ja analysoitiin ja niiden perusteella saatiin tutkimustulokset. Tutkimustulosten perusteella löydettiin integraation vahvuudet sekä kehitysehdotukset.
Haastatteluiden tuloksissa korostettiin erityisesti uuden omavalvontajärjestelmän helppoutta sekä yksinkertaisuutta. Haastatteluiden perusteella järjestelmällä ja toimivalla omavalvonnalla on merkitystä työhyvinvointiin, työssä jaksamiseen sekä motivaatioon. Omavalvonta on myös yhteydessä työpaikan ilmapiiriin ja henkilöstön välisiin suhteisiin, pääosin positiivisesti. Myös haastatteluista nousi esiin hyviä kehitysehdotuksia, jotka otettiin huomioon pohdintaa kirjoitettaessa. Tutkimuksen pohjalta syntyi kehitysehdotuksia, joiden avulla voitaisiin viedä vielä eteenpäin uutta omavalvontajärjestelmää sekä ymmärrystä omavalvontaan. Pääosin voidaan todeta kuitenkin, että uusi omavalvontajärjestelmä on otettu hyvin vastaan ja sen vaikutukset ovat olleet pääosin positiivisia.