Ravintola X:n salityöntekijöiden perehdytyssuunnitelman kehittäminen
Manu, Minna (2017)
Manu, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119302
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ravintola X:n salityöntekijöiden perehdytyssuunnitelmaa. Aiheen valintaan vaikutti toimeksiantajana olevan ravintolan toiminnan tasaantuminen vuoden aukiolon jälkeen, minkä vuoksi koettiin ajankohtaiseksi kehittää perehdytyssuunnitelma nykyistä toimintaa vastaavaksi. Aiheen valintaan vaikuttivat myös opinnäytetyön tekijän omakohtainen kokemus uusiin työtehtäviin perehtymisestä ravintolassa X.
Tutkimusongelmana oli selvittää ravintolan salityöntekijöiden eli tarjoilijoiden perehdytyksen taso, mahdolliset puutteet ja kehittämiskohteet. Lisäksi tutkittiin, mitkä ovat tarjoilijoiden näkökulmasta ravintolan X tärkeimmät perehdytettävät asiat ja ravintolan vahvuudet. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää monipuolisen tutkimusmateriaalin saamiseksi. Tutkimus suoritettiin marraskuun 2017 aikana kahdessa osassa, kyselylomakkeilla ja haastatteluilla.
Tutkimustuloksissa korostui työtehtävien hallinta ja asiakkaan palvelukokemuksen onnistumisen merkitys ravintolalle X. Sisäisen viestinnän kehittäminen oli tutkimustulosten perusteella kaikkein tärkein kehittämiskohde, sillä se liittyy jokaiseen ravintolan toiminnan osa-alueeseen joko suoraan tai välillisesti. Osittain salassa pidettävien tutkimustulosten pohjalta ravintola X:n perehdytyssuunnitelmaan lisättiin uutta perehdytysmateriaalia ja päivitettiin vanhaa materiaalia ajantasaisemmaksi.
Tutkimusongelmana oli selvittää ravintolan salityöntekijöiden eli tarjoilijoiden perehdytyksen taso, mahdolliset puutteet ja kehittämiskohteet. Lisäksi tutkittiin, mitkä ovat tarjoilijoiden näkökulmasta ravintolan X tärkeimmät perehdytettävät asiat ja ravintolan vahvuudet. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää monipuolisen tutkimusmateriaalin saamiseksi. Tutkimus suoritettiin marraskuun 2017 aikana kahdessa osassa, kyselylomakkeilla ja haastatteluilla.
Tutkimustuloksissa korostui työtehtävien hallinta ja asiakkaan palvelukokemuksen onnistumisen merkitys ravintolalle X. Sisäisen viestinnän kehittäminen oli tutkimustulosten perusteella kaikkein tärkein kehittämiskohde, sillä se liittyy jokaiseen ravintolan toiminnan osa-alueeseen joko suoraan tai välillisesti. Osittain salassa pidettävien tutkimustulosten pohjalta ravintola X:n perehdytyssuunnitelmaan lisättiin uutta perehdytysmateriaalia ja päivitettiin vanhaa materiaalia ajantasaisemmaksi.