Modulaarisen hahmon rakentaminen Unityyn Blenderillä tai Mayalla
Taikina-aho, Jesse (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818541
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on kertoa modulaarisen hahmon rakentamisesta Blenderissä tai Mayassa käytettäväksi Unity-pelimoottorissa. Tekstissä käydään läpi, mitä täytyy ottaa huomioon, kun rakennetaan hahmo, joka kasataan Unityn sisällä useasta osasta ja otetaan käyttöön videopelissä.
Opinnäytetyö antaa esimerkkejä modulaarista hahmon rakennusta hyödyntävistä peleistä. Alkuun määritellään myös kokonaan omat vaatimukset modulaariselle hahmolle. Esimerkkinä tehdään yksinkertainen käyttövalmis pelihahmo, joka on rakennettavissa erilaisista osista. Hahmon osia voi vaihtaa Unityssä niin, että luuranko, animaatiot ja materiaalit pysyvät ehjinä. Tässä opinnäytetyössä kuvaillaan ne työvaiheet, jotka liittyvät suoraan hahmon modulaarisuuteen. Opinnäytetyö ei siis käsittele kokonaisuudessaan 3D-hahmon mallintamista ja luurangon rakentamista vaan ainoastaan mitä täytyy tehdä, kun hahmoa ei käytetä sellaisenaan vaan se rakennetaan monesta palasesta Unityssä. Jokaisessa työvaiheessa käsitellään tarvittavat työkalut sekä Blender- että Maya-mallinnusohjelmissa sekä Unity-pelimoottorissa pohjautuen sovellusten valmistajien dokumentaatioon.
Lopputulos on, että Blenderillä ja Mayalla modulaarisen hahmon rakentaminen on hyvin samankaltainen prosessi ja näillä suoraviivaisilla tekniikoilla saadaan aikaan Unityyn soveltuva modulaarinen pelihahmo, jonka toiminnallisuudet ovat identtiset riippumatta siitä kumpaa mallinnusohjelmaa käytetään. Suurin ero on animaatioiden käsittelytapa mallinnusohjelmasta viedessä ja Unityyn tuodessa. Vaikka opinnäytetyön esimerkkihahmo on todella yksinkertainen, niin huomataan, että hyvällä suunnittelulla ja soveltamalla tässä tekstissä esiteltyjä tekniikoita voidaan halutessa tehdä paljon monimutkaisempia hahmonrakennustyökaluja.
Opinnäytetyö antaa esimerkkejä modulaarista hahmon rakennusta hyödyntävistä peleistä. Alkuun määritellään myös kokonaan omat vaatimukset modulaariselle hahmolle. Esimerkkinä tehdään yksinkertainen käyttövalmis pelihahmo, joka on rakennettavissa erilaisista osista. Hahmon osia voi vaihtaa Unityssä niin, että luuranko, animaatiot ja materiaalit pysyvät ehjinä. Tässä opinnäytetyössä kuvaillaan ne työvaiheet, jotka liittyvät suoraan hahmon modulaarisuuteen. Opinnäytetyö ei siis käsittele kokonaisuudessaan 3D-hahmon mallintamista ja luurangon rakentamista vaan ainoastaan mitä täytyy tehdä, kun hahmoa ei käytetä sellaisenaan vaan se rakennetaan monesta palasesta Unityssä. Jokaisessa työvaiheessa käsitellään tarvittavat työkalut sekä Blender- että Maya-mallinnusohjelmissa sekä Unity-pelimoottorissa pohjautuen sovellusten valmistajien dokumentaatioon.
Lopputulos on, että Blenderillä ja Mayalla modulaarisen hahmon rakentaminen on hyvin samankaltainen prosessi ja näillä suoraviivaisilla tekniikoilla saadaan aikaan Unityyn soveltuva modulaarinen pelihahmo, jonka toiminnallisuudet ovat identtiset riippumatta siitä kumpaa mallinnusohjelmaa käytetään. Suurin ero on animaatioiden käsittelytapa mallinnusohjelmasta viedessä ja Unityyn tuodessa. Vaikka opinnäytetyön esimerkkihahmo on todella yksinkertainen, niin huomataan, että hyvällä suunnittelulla ja soveltamalla tässä tekstissä esiteltyjä tekniikoita voidaan halutessa tehdä paljon monimutkaisempia hahmonrakennustyökaluja.