Kohtaamisiin! : Imatran seurakunnan kansainvälisen oppilaitostyön toimintamalli
Huotilainen, Heli (2017)
Huotilainen, Heli
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418001
Tiivistelmä
Kansainväliset opiskelijat näkyvät yhä useammin korkeakoulumaailmassa. Opetushallituksen seurannan mukaan kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden määrä Suomessa kaksinkertaistui vuosien 2006–2015 aikana. Vuonna 2015 Suomessa opiskeli 20 353 ulkomaista korkeakouluopiskelijaa. Ulkomaalaisten opiskelijoiden osuus oli 6,9 % kaikista korkeakouluopiskelijoista. (Opetushallitus 2017d.)
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kartoittaa, millaista tukea kansainväliset opiskelijat tarvitsevat Imatran seurakunnan oppilaitostyöntekijältä ja luoda kartoituksen perusteella opiskelijoiden ja seurakunnan tarvetta vastaava konkreettinen Imatran seurakunnan kansainvälisen oppilaitostyön toimintamalli.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli, että opiskelijat kokevat yhteyttä toistensa, oppilaitostyöntekijän ja suomalaisten opiskelijoiden kanssa sekä saavat tukea oppilaitostyöstä elämäänsä tutkinto-opiskelun aikana. Tarkoituksena oli, että opiskelijoiden henkinen hyvinvointi lisääntyy.
Kehittämishankkeessa oli toimintatutkimuksellinen lähestymistapa. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua, brainwritingia ja janatyöskentelyä. Aineistoa kerättiin sekä kansainvälisiltä opiskelijoilta että kahdelta oppilaitostyöntekijältä sekä oppilaitostyön asiantuntijalta. Työelämäedustajien kanssa arviointimenetelmänä käytettiin laadunvarmistuksen eurooppalaista viitekehystä, EQAVET-työkalua.
Tiedonkeruun tulokset kertovat, että opiskelijat eivät tienneet, että seurakunta tekee työtä kansainvälisten opiskelijoiden parissa. Opiskelijat kaipasivat tukea kokonaisvaltaisen hyvinvointinsa tukemiseen ja lisää kontakteja muihin kansainvälisiin opiskelijoihin sekä suomalaisiin opiskelijoihin. Kehittämishankkeen varsinaisena tuloksena syntyi opiskelijalähtöinen Imatran seurakunnan kansainvälisen oppilaitostyön toimintamalli.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kartoittaa, millaista tukea kansainväliset opiskelijat tarvitsevat Imatran seurakunnan oppilaitostyöntekijältä ja luoda kartoituksen perusteella opiskelijoiden ja seurakunnan tarvetta vastaava konkreettinen Imatran seurakunnan kansainvälisen oppilaitostyön toimintamalli.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli, että opiskelijat kokevat yhteyttä toistensa, oppilaitostyöntekijän ja suomalaisten opiskelijoiden kanssa sekä saavat tukea oppilaitostyöstä elämäänsä tutkinto-opiskelun aikana. Tarkoituksena oli, että opiskelijoiden henkinen hyvinvointi lisääntyy.
Kehittämishankkeessa oli toimintatutkimuksellinen lähestymistapa. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua, brainwritingia ja janatyöskentelyä. Aineistoa kerättiin sekä kansainvälisiltä opiskelijoilta että kahdelta oppilaitostyöntekijältä sekä oppilaitostyön asiantuntijalta. Työelämäedustajien kanssa arviointimenetelmänä käytettiin laadunvarmistuksen eurooppalaista viitekehystä, EQAVET-työkalua.
Tiedonkeruun tulokset kertovat, että opiskelijat eivät tienneet, että seurakunta tekee työtä kansainvälisten opiskelijoiden parissa. Opiskelijat kaipasivat tukea kokonaisvaltaisen hyvinvointinsa tukemiseen ja lisää kontakteja muihin kansainvälisiin opiskelijoihin sekä suomalaisiin opiskelijoihin. Kehittämishankkeen varsinaisena tuloksena syntyi opiskelijalähtöinen Imatran seurakunnan kansainvälisen oppilaitostyön toimintamalli.