Työhyvinvointimalli kauppakeskuksen vuokralaistoimijoiden esimiehille
Vihervuori, Hanna (2017)
Vihervuori, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417987
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli tutkia työhyvinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä kauppakeskusympäristössä, ja kerätyn aineiston pohjalta kehittää työhyvinvointimalli kauppakeskuksen vuokralaistoimijoiden esimiehille. Lähtöoletus oli, että työhyvinvointi luo kilpailukykyä koko kauppakeskukselle.
Työssä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusotetta. Tietoperustan muodostivat pääasiassa kotimaiset lähteet työhyvinvoinnista sekä työhyvinvoinnin ja liiketoiminnan kehittämisestä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä. Lisäksi kehittämishankkeessa hyödynnettiin toiminnallista osuutta, jossa esimiehistä koostunut pilottiryhmä osallistui esimiesvalmennukseen. Esimiesvalmennuksesta vastasi kauppakeskuksen ulkopuolelta hankittu valmentaja.
Tutkimustulosten pohjalta kehitettiin työhyvinvointimalli kauppakeskuksen vuokralaistoimijoiden esimiehille. Tulosten mukaan esimiesten työhyvinvoinnilla on keskeinen rooli koko yrityksen menestymisessä. Esimiehillä on vastuita huolehtia työntekijöistään, mutta myös itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan.
Jatkotutkimuksina voidaan esittää henkilökohtaisen valmennuksen vaikutuksia, työhyvinvointimallin jatkokehittämistä, palautekyselyn tekemistä tai esitetyn mallin implementointia kauppakeskuksiin.
Työssä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusotetta. Tietoperustan muodostivat pääasiassa kotimaiset lähteet työhyvinvoinnista sekä työhyvinvoinnin ja liiketoiminnan kehittämisestä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä. Lisäksi kehittämishankkeessa hyödynnettiin toiminnallista osuutta, jossa esimiehistä koostunut pilottiryhmä osallistui esimiesvalmennukseen. Esimiesvalmennuksesta vastasi kauppakeskuksen ulkopuolelta hankittu valmentaja.
Tutkimustulosten pohjalta kehitettiin työhyvinvointimalli kauppakeskuksen vuokralaistoimijoiden esimiehille. Tulosten mukaan esimiesten työhyvinvoinnilla on keskeinen rooli koko yrityksen menestymisessä. Esimiehillä on vastuita huolehtia työntekijöistään, mutta myös itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan.
Jatkotutkimuksina voidaan esittää henkilökohtaisen valmennuksen vaikutuksia, työhyvinvointimallin jatkokehittämistä, palautekyselyn tekemistä tai esitetyn mallin implementointia kauppakeskuksiin.