Tilitoimiston asiakkaiden kuukausittaisen kirjanpidon raportoinnin kehittäminen
Heinolainen, Toomas (2017)
Heinolainen, Toomas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417977
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tilitoimisto Valjas Services Oy:n asiakkaiden kuukausittaisen kirjanpidon raportoinnin kehittäminen. Tilitoimistot tuottavat asiakkailleen asiantuntijapalveluita, joten tärkeintä on ymmärtää asiakkaiden tarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan asiakkaiden kuukausiraportoinnin tarpeita. Tärkeintä oli selvittää, mikä on asiakkaiden mielestä oleellista tietoa kuukausiraportoinnissa ja miten he haluavat tiedon esitettävän.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sisäistä raportointia sekä sen toteutusta, ajoitusta, ulkonäköä ja luotettavuutta. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin sähköiseen raportointiin. Ulkoisen laskentatoimen raporteista teoriaosuudessa otettiin tarkasteluun tuloslaskelma ja tase. Näiden lisäksi käytiin läpi talouden tunnuslukujen teoriaa.
Tutkimustyypiksi valittiin määrällinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Internet-kyselyä. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalun avulla ja sen tulokset analysoitiin Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelman avulla. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin toimeksiantajan valikoidut asiakkaat. Kysely lähetettiin 73:lle vastaajalle, joista 19 vastasi siihen.
Tilitoimiston asiakkaat pitivät kuukausiraportoinnin tärkeimpänä osana tuloslaskelmaa. Lisäksi selvitettiin myös muita kuukausiraportoinnin toiveita. Näiden kyselytutkimusten tulosten sekä teorian avulla opinnäytetyössä saatiin selvitettyä toimeksiantajalle, miten lähteä kehittämään kuukausittaista raportointia. Toimeksiantajalle esitettiin, mitä raporttien tulisi sisältää sekä kolme eri vaihtoehtoa, miten raporttien toteutus voidaan tehdä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sisäistä raportointia sekä sen toteutusta, ajoitusta, ulkonäköä ja luotettavuutta. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin sähköiseen raportointiin. Ulkoisen laskentatoimen raporteista teoriaosuudessa otettiin tarkasteluun tuloslaskelma ja tase. Näiden lisäksi käytiin läpi talouden tunnuslukujen teoriaa.
Tutkimustyypiksi valittiin määrällinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Internet-kyselyä. Kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalun avulla ja sen tulokset analysoitiin Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelman avulla. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin toimeksiantajan valikoidut asiakkaat. Kysely lähetettiin 73:lle vastaajalle, joista 19 vastasi siihen.
Tilitoimiston asiakkaat pitivät kuukausiraportoinnin tärkeimpänä osana tuloslaskelmaa. Lisäksi selvitettiin myös muita kuukausiraportoinnin toiveita. Näiden kyselytutkimusten tulosten sekä teorian avulla opinnäytetyössä saatiin selvitettyä toimeksiantajalle, miten lähteä kehittämään kuukausittaista raportointia. Toimeksiantajalle esitettiin, mitä raporttien tulisi sisältää sekä kolme eri vaihtoehtoa, miten raporttien toteutus voidaan tehdä.