Voimavarat ja vahvuudet -tyttöryhmä
Vastamäki, Sini; Värtö, Annukka (2017)
Vastamäki, Sini
Värtö, Annukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317863
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui voimavaroja ja vahvuuksia tukevan tyttöryhmän toiminnan suunnittelusta, järjestämisestä sekä arvioinnista. Etenkin nuoruusiässä on tärkeää tukea nuoren myönteistä käsitystä itsestään ja kiinnittää huomiota vahvuuksien löytämiseen, koska nuoruudessa rakennetaan käsitystä itsestä, etsitään omaa paikkaa ja tehdään omaa elämää ohjaavia valintoja. Nuoruudessa tehtävät ratkaisut ovat tärkeitä, koska ne luovat pohjaa nuoren tulevaisuudelle ja sitä kautta oman paikan löytämiselle yhteiskunnassa. Opinnäytetyön tyttöryhmä toteutettiin kevään 2017 aikana eräässä helsinkiläisessä peruskoulussa, jossa oli havaittu tarvetta vahvuus- ja voimavarakeskeiselle ryhmätoiminnalle. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tukea ryhmään osallistuneita tyttöjä löytämään omia voimavarojaan ja vahvuuksiaan, sekä ottamaan samalla ensimmäisiä askeleita voimaantumista kohti. Tavoitteena oli myös parantaa tyttöjen toiveikkuutta, uskoa ja luottamusta omiin kykyihin, mahdollisuuksiin ja tulevaisuuteen.
Tyttöryhmän toiminta perustui voimaantumisen teorioihin ja Dennis Saleebeyn vahvuusnäkökulmaan, jotka liittyvät vahvasti toisiinsa. Vahvuusnäkökulma perustuu ajatukseen, että jokaisella yksilöllä on vahvuuksia ja voimavaroja, joita voidaan löytää. Niiden löytäminen voi olla tärkeä alku voimaantumisen prosessille, koska se vaikuttaa muun muassa yksilön minäkäsitykseen, tulevaisuuteen suhtautumiseen ja tavoitteiden asettamiseen. Opinnäytetyön tyttöryhmässä voimavaroja ja vahvuuksia löydettiin keskustelun, erilaisten harjoitusten sekä Saleebeyn luomien kysymystyyppien avulla.
Ryhmästä saatiin positiivista palautetta yhteistyökumppanilta ja ryhmään osallistuneilta tytöiltä. Tytöt löysivät ryhmän aikana useita omia vahvuuksiaan ja voimavarojaan, ja lisäksi he toivat esiin, että voimavarojen ja vahvuuksien löytämisellä oli myönteisiä vaikutuksia heidän ajatuksiin itsestään. Opinnäytetyön tyttöryhmä toi työelämäyhteistyökumppanille lisää tietoa siitä, kuinka tärkeää on kiinnittää huomiota nuorten vahvuuksiin ja voimavaroihin. Tyttöryhmä toi myös yhdenlaisen esimerkin siitä, kuinka voimavaroihin ja vahvuuksiin keskittyvä ryhmä voidaan toteuttaa ja kuinka se voi vaikuttaa nuoren ajatuksiin itsestään. Vastaavanlaista ryhmätoimintaa voitaisiin toteuttaa jatkossa myös muissa peruskouluissa sekä erilaisissa toimintaympäristöissä, kuten esimerkiksi nuorisotaloilla.
Tyttöryhmän toiminta perustui voimaantumisen teorioihin ja Dennis Saleebeyn vahvuusnäkökulmaan, jotka liittyvät vahvasti toisiinsa. Vahvuusnäkökulma perustuu ajatukseen, että jokaisella yksilöllä on vahvuuksia ja voimavaroja, joita voidaan löytää. Niiden löytäminen voi olla tärkeä alku voimaantumisen prosessille, koska se vaikuttaa muun muassa yksilön minäkäsitykseen, tulevaisuuteen suhtautumiseen ja tavoitteiden asettamiseen. Opinnäytetyön tyttöryhmässä voimavaroja ja vahvuuksia löydettiin keskustelun, erilaisten harjoitusten sekä Saleebeyn luomien kysymystyyppien avulla.
Ryhmästä saatiin positiivista palautetta yhteistyökumppanilta ja ryhmään osallistuneilta tytöiltä. Tytöt löysivät ryhmän aikana useita omia vahvuuksiaan ja voimavarojaan, ja lisäksi he toivat esiin, että voimavarojen ja vahvuuksien löytämisellä oli myönteisiä vaikutuksia heidän ajatuksiin itsestään. Opinnäytetyön tyttöryhmä toi työelämäyhteistyökumppanille lisää tietoa siitä, kuinka tärkeää on kiinnittää huomiota nuorten vahvuuksiin ja voimavaroihin. Tyttöryhmä toi myös yhdenlaisen esimerkin siitä, kuinka voimavaroihin ja vahvuuksiin keskittyvä ryhmä voidaan toteuttaa ja kuinka se voi vaikuttaa nuoren ajatuksiin itsestään. Vastaavanlaista ryhmätoimintaa voitaisiin toteuttaa jatkossa myös muissa peruskouluissa sekä erilaisissa toimintaympäristöissä, kuten esimerkiksi nuorisotaloilla.