Markkinointiviestinnän suunnitelma Naantalin Matkakaupalle
Vesterinen, Evita (2017)
Vesterinen, Evita
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317816
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointiviestinnän suunnitelman laatiminen matkatoimisto Naantalin Matkakaupalle. Naantalissa sijaitseva toimisto on Helena Viitala-Kuzmanovskin omistama yritys, joka myy oman tuotannon matkoja kotimaahan ja ulkomaille. Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut markkinointiviestinnän suunnitelmaa. Tässä opinnäytetyössä syntyvän markkinointiviestinnän suunnitelman tarkoituksena on auttaa yrittäjää kohdistamaan viestintään suunnatut toimet oikein sekä hallitsemaan käytössä olevia resursseja. Suunnitelma voi toimia myös pohjana yrityksen tuleville markkinointiviestinnän suunnitelmille.
Suunnitelman luominen aloitettiin tekemällä kattava analyysi yrityksen nykytilanteesta. Nykytilan arvioinnin jälkeen yritykselle asetettiin tavoitteita tulevaan, pohdittiin keinoja niiden saavuttamiseksi sekä laadittiin vuosikello toimenpiteiden ajankohdista. Lopuksi, käyttäen benchmarkingia tutkimuskeinona, yritykselle suunniteltiin kehitysehdotuksia. Benchmarkingissa vertailtiin muiden vastaavien matkailuyritysten viestinnän keinoja. Yrittäjän kanssa käydyt useat keskustelut sekä yksi laajempi haastattelu pyrkivät lopputulokseen, joka olisi linjassa yrityksen resurssien ja toiveiden kanssa.
Opinnäytetyö on laadultaan toiminnallinen ja sen tuotteena syntyi erillinen suunnitelma Naantalin Matkailukaupalle. Työn sisältö voidaan jakaa kahteen osaan: teoreettiseen ja toiminnalliseen osuuteen. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee palveluiden markkinointia aluksi yhtenä laajana käsitteenä, mutta teoriassa keskitytään myöhemmin enemmän markkinointiviestinnän piirteisiin ja suunnitteluun. Toiminnallinen osuus on teorian pohjalta luotu markkinointiviestinnän suunnitelma.
Suunnitelman luominen aloitettiin tekemällä kattava analyysi yrityksen nykytilanteesta. Nykytilan arvioinnin jälkeen yritykselle asetettiin tavoitteita tulevaan, pohdittiin keinoja niiden saavuttamiseksi sekä laadittiin vuosikello toimenpiteiden ajankohdista. Lopuksi, käyttäen benchmarkingia tutkimuskeinona, yritykselle suunniteltiin kehitysehdotuksia. Benchmarkingissa vertailtiin muiden vastaavien matkailuyritysten viestinnän keinoja. Yrittäjän kanssa käydyt useat keskustelut sekä yksi laajempi haastattelu pyrkivät lopputulokseen, joka olisi linjassa yrityksen resurssien ja toiveiden kanssa.
Opinnäytetyö on laadultaan toiminnallinen ja sen tuotteena syntyi erillinen suunnitelma Naantalin Matkailukaupalle. Työn sisältö voidaan jakaa kahteen osaan: teoreettiseen ja toiminnalliseen osuuteen. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee palveluiden markkinointia aluksi yhtenä laajana käsitteenä, mutta teoriassa keskitytään myöhemmin enemmän markkinointiviestinnän piirteisiin ja suunnitteluun. Toiminnallinen osuus on teorian pohjalta luotu markkinointiviestinnän suunnitelma.