Maahanmuuttajanuoret aikuisten perusopetuksessa
Juntunen, Joosua (2017)
Juntunen, Joosua
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217687
Tiivistelmä
Maahanmuutto Suomeen on kasvanut viime vuosina, mikä on ajanut perusopetuksen uuden haasteen eteen. Maahanmuuttajanuoret tulevat Suomeen vailla suomen kielen taitoa, mikä vaikeuttaa perusopetuksen loppuunsaattamista. He putoavat perusopetuksen ulkopuolelle, mikäli he eivät ehdi suorittamaan perusopetuksen oppimäärää ennen oppivelvollisuusiän ylittämistä. Jos opinnot jäävät kesken, maahanmuuttajanuoret voivat käydä peruskoulun loppuun aikuisten perusopetuksessa.
Opinnäytetyön tilaaja on Humanistisen ammattikorkeakoulun Porukalla pääosaan -hanke. Hanke toteutetaan yhteistyössä Helsingin aikuislukion kanssa ja hankkeen osatoteuttajat ovat Zodiak ja Ryhmäteatteri. Tavoitteena on tukea oppivelvollisuusiän ylittäneitä maahanmuuttajanuoria peruskoulun loppuun saattamisessa. Hankkeessa luodaan uudenlaista toimintamallia peruskoulun loppuunsaattamiseksi, jossa hyödynnetään taidetta ja kulttuuria opetuksen tukena. Hanke tarjoaa maahanmuuttajanuorille uudenlaisia tapoja aikuisten perusopetuksessa opiskeluun.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvitystyön tekeminen maahanmuuttajanuorten kokemuksista ja haasteista aikuisten perusopetuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin aikuisten perusopetuksen kehittämistyönä, jossa tavoitteina oli kehityssuuntien havaitseminen ja kehitysehdotusten tuottaminen toiminnan edistämiseksi. Lisäksi tavoitteena oli koulunuorisotyön kehittäminen. Aineiston keräämistä varten työssä yhdisteltiin kehittämistyön menetelmiä. Menetelmiksi valikoitui ryhmähaastattelu, aivoriihi ja kyselylomake. Haastateltavia oli yhteensä yhdeksän ja he olivat Helsingin aikuislukiossa opiskelevia maahanmuuttajanuoria. Haastatteluita tehtiin kaksi ja niiden yhteydessä täytettiin kyselylomake ja toteutettiin aivoriihi. Lisäksi työssä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi tietoa maahanmuuttajanuorten haasteista ja kokemuksista aikuisten perusopetuksessa. Tuloksissa on samanmukaisuutta aiemmin tehtyjen tutkimuksien kanssa, mutta erityisesti tilaajan tarpeisiin ilmeni jonkin verran uutta merkityksellistä tietoa. Selvityksen keskeisiä tuloksia on suomen kielen oppimisen haasteet ja sen vaikuttavuus aikuisten perusopetuksen suorittamiseen. Työssä tärkeänä uutena tietona ilmeni maahanmuuttajanuorten tarpeet puhumisharjoituksille suomen kielen opiskelussa. Tämä tieto hyödyttää erityisesti Porukalla pääosaan -hanketta.
Selvityksen tuloksia pystytään hyödyntämään myös koulunuorisotyössä, aikuisten perusopetuksessa sekä yleisesti maahanmuuttajanuorten parissa työskentelevissä tahoissa. On kuitenkin huomioitava, että tuloksista ei voi tehdä laajoja johtopäätöksiä, koska työssä tutkittiin vain pientä osaa koko kohderyhmästä. Lisäksi opinnäytetyössä syntyi kehitysehdotus monipuolisten opetusmenetelmien työkalupakin luomisesta. Laajempana ideana esitellään mallia siitä, miten nuorisotyötä voitaisiin hyödyntää paikkamaan työn tuloksista ilmenneitä maahanmuuttajanuorten tarpeita, joita aikuisten perusopetuksessa ei välttämättä pystytä aina täyttämään. Kehitysehdotukset ovat opinnäytetyön kirjoittajan ajatuksia siitä, mihin suuntaan aikuisten perusopetusta voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön tilaaja on Humanistisen ammattikorkeakoulun Porukalla pääosaan -hanke. Hanke toteutetaan yhteistyössä Helsingin aikuislukion kanssa ja hankkeen osatoteuttajat ovat Zodiak ja Ryhmäteatteri. Tavoitteena on tukea oppivelvollisuusiän ylittäneitä maahanmuuttajanuoria peruskoulun loppuun saattamisessa. Hankkeessa luodaan uudenlaista toimintamallia peruskoulun loppuunsaattamiseksi, jossa hyödynnetään taidetta ja kulttuuria opetuksen tukena. Hanke tarjoaa maahanmuuttajanuorille uudenlaisia tapoja aikuisten perusopetuksessa opiskeluun.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvitystyön tekeminen maahanmuuttajanuorten kokemuksista ja haasteista aikuisten perusopetuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin aikuisten perusopetuksen kehittämistyönä, jossa tavoitteina oli kehityssuuntien havaitseminen ja kehitysehdotusten tuottaminen toiminnan edistämiseksi. Lisäksi tavoitteena oli koulunuorisotyön kehittäminen. Aineiston keräämistä varten työssä yhdisteltiin kehittämistyön menetelmiä. Menetelmiksi valikoitui ryhmähaastattelu, aivoriihi ja kyselylomake. Haastateltavia oli yhteensä yhdeksän ja he olivat Helsingin aikuislukiossa opiskelevia maahanmuuttajanuoria. Haastatteluita tehtiin kaksi ja niiden yhteydessä täytettiin kyselylomake ja toteutettiin aivoriihi. Lisäksi työssä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi tietoa maahanmuuttajanuorten haasteista ja kokemuksista aikuisten perusopetuksessa. Tuloksissa on samanmukaisuutta aiemmin tehtyjen tutkimuksien kanssa, mutta erityisesti tilaajan tarpeisiin ilmeni jonkin verran uutta merkityksellistä tietoa. Selvityksen keskeisiä tuloksia on suomen kielen oppimisen haasteet ja sen vaikuttavuus aikuisten perusopetuksen suorittamiseen. Työssä tärkeänä uutena tietona ilmeni maahanmuuttajanuorten tarpeet puhumisharjoituksille suomen kielen opiskelussa. Tämä tieto hyödyttää erityisesti Porukalla pääosaan -hanketta.
Selvityksen tuloksia pystytään hyödyntämään myös koulunuorisotyössä, aikuisten perusopetuksessa sekä yleisesti maahanmuuttajanuorten parissa työskentelevissä tahoissa. On kuitenkin huomioitava, että tuloksista ei voi tehdä laajoja johtopäätöksiä, koska työssä tutkittiin vain pientä osaa koko kohderyhmästä. Lisäksi opinnäytetyössä syntyi kehitysehdotus monipuolisten opetusmenetelmien työkalupakin luomisesta. Laajempana ideana esitellään mallia siitä, miten nuorisotyötä voitaisiin hyödyntää paikkamaan työn tuloksista ilmenneitä maahanmuuttajanuorten tarpeita, joita aikuisten perusopetuksessa ei välttämättä pystytä aina täyttämään. Kehitysehdotukset ovat opinnäytetyön kirjoittajan ajatuksia siitä, mihin suuntaan aikuisten perusopetusta voitaisiin kehittää.