Sisälogistiikan ja tiedonkeruun kehittäminen
Pihlainen, Teppo (2017)
Pihlainen, Teppo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017430
Tiivistelmä
Rye rye oy eli Kyrö Distillery Company tarvitsi tuotteiden siirtoihin tuotantolaitoksen ja varaston välille selkeytystä. Tuotteiden siirrot kirjattiin aikaisemmin käsin ja liitettiin sen jälkeen toiminnanohjausjärjestelmään. Tämä oli aikaa vievää, eivätkä kirjaukset olleet järjestelmässä reaaliajassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli verrata käsin kirjausta, viivakoodi- ja RFID-järjestelmää sekä valita näistä käyttötarkoituksiltaan sopivin järjestelmä ja selvittää sen toteutuksen mahdollisuudet. Vertailu toteutettiin keräämällä tietoa useista kirjallisuuslähteistä, haastattelemalla alan yrityksiä ja toimeksiantajan työntekijöitä sekä havainnoimalla yrityksen toimintatapoja työympäristössä. Vertailussa otettiin myös huomioon kustannukset ja niiden selvittämiseksi tehtiin tarjouspyyntöjä ja kilpailutusta.
Vertailun tulosten perusteella päädyttiin johtopäätökseen, jossa parhaimmaksi vaihtoehdoksi valikoitui viivakoodijärjestelmä. Se on nykyisen sekä kolmen tulevan vuoden tarpeisiin sopivin ratkaisu sekä kustannustehokkuudeltaan että ominaisuuksiltaan. Tärkeimpiä ominaisuuksia olivat valinnan kannalta järjestelmän tarkkuus, työllistävyys sekä haavoittuvaisuus.
Vertailun jälkeen valmisteltiin käyttöönotto viivakoodijärjestelmälle, mihin sisältyi viivakoodilukijoiden kilpailutus sekä varaston viivakoodien suunnittelu niin hyllypaikoille kuin tuotteisiin. NetSuite-toiminnanohjausjärjestelmään luotiin uudet käyttäjätunnukset ja järjestelmää muokattiin varaston työntekijöiden käyttöön sopivaksi yhteistyössä NetSuiten palveluntarjoajan kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli verrata käsin kirjausta, viivakoodi- ja RFID-järjestelmää sekä valita näistä käyttötarkoituksiltaan sopivin järjestelmä ja selvittää sen toteutuksen mahdollisuudet. Vertailu toteutettiin keräämällä tietoa useista kirjallisuuslähteistä, haastattelemalla alan yrityksiä ja toimeksiantajan työntekijöitä sekä havainnoimalla yrityksen toimintatapoja työympäristössä. Vertailussa otettiin myös huomioon kustannukset ja niiden selvittämiseksi tehtiin tarjouspyyntöjä ja kilpailutusta.
Vertailun tulosten perusteella päädyttiin johtopäätökseen, jossa parhaimmaksi vaihtoehdoksi valikoitui viivakoodijärjestelmä. Se on nykyisen sekä kolmen tulevan vuoden tarpeisiin sopivin ratkaisu sekä kustannustehokkuudeltaan että ominaisuuksiltaan. Tärkeimpiä ominaisuuksia olivat valinnan kannalta järjestelmän tarkkuus, työllistävyys sekä haavoittuvaisuus.
Vertailun jälkeen valmisteltiin käyttöönotto viivakoodijärjestelmälle, mihin sisältyi viivakoodilukijoiden kilpailutus sekä varaston viivakoodien suunnittelu niin hyllypaikoille kuin tuotteisiin. NetSuite-toiminnanohjausjärjestelmään luotiin uudet käyttäjätunnukset ja järjestelmää muokattiin varaston työntekijöiden käyttöön sopivaksi yhteistyössä NetSuiten palveluntarjoajan kanssa.