IFRS 16 – leasingsopimusten standardiuudistus lentoyhtiöiden näkökulmasta
Ojala, Anni (2017)
Ojala, Anni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917360
Tiivistelmä
Yksi tämän hetken ajankohtaisimmista muutoksista kaikille niille yrityksille, jotka raportoivat kansainvälisen IFRS-tilinpäätöskäytännön mukaan, on vuoden 2019 alusta voimaan astuva muutos vuokra- eli leasingsopimusten kirjanpitokäsittelyssä. Tämän hetkisen kirjanpitokäytännön mukaan leasingsopimukset jaetaan kahteen luokkaan: rahoitusleasingsopimuksiin ja operatiivisiin leasingsopimuksiin. Näistä kahdesta vain rahoitusleasingsopimukset esitetään yritysten taseissa varoina ja velkoina. Standardiuudistuksen tavoitteena on poistaa luokkajako ja lisätä tilinpäätösinformaation laatua ja läpinäkyvyyttä tuomalla valtaosa taseen ulkopuolelle jätetyistä leasingsopimuksista näkyviin yritysten taseisiin.
Leasingrahoituksen määrä on sekä Suomessa että maailmalla selkeässä kasvussa. Erittäin suosittua leasingrahoitus on etenkin ilmailualalla. Tämän vuoksi tutkimuksen kohteeksi on valittu juuri lentoyhtiöiden suhtautuminen leasingstandardiuudistuksen tuomiin muutoksiin. Lentokoneen sitoessa omistettuna merkittävän määrän yhtiöiden pääomaa, on leasing tuonut joustavan ja pääomaa sitomattoman rahoituskeinon lentoyhtiöiden merkittävimmille investoinneille. Usein leasingsopimuksilla tavoitellaan juuri vakuus-, luotto-, ja tasehyötyjä.
Lentoyhtiöiden suhtautumista standardiuudistuksen tuomiin muutoksiin tutkitaan tekemällä laadullinen sisällönanalyysi lentoyhtiöiden IFRS-standardien kehityksestä vastaavalle IASB-organisaatiolle kirjoittamia kommenttikirjeitä tutkimusaineistona käyttäen. Palautteen kerääminen standardiluonnoksista kommenttikirjeiden avulla on tärkeä osa IASB:n standardinkehitystyötä. Tutkimus on rajattu koskemaan vain toukokuussa 2013 julkaistun standardiluonnoksen kommenttikirjeitä. Tutkimus on rajattu koskemaan vain muutoksia vuokralle ottajien kirjanpidossa, sillä uudistuksen tuomat muutokset ovat huomattavasti merkittävämmät vuokralle ottajille.
Tutkimuksessa saadaan selville, että lentoyhtiöiden suhtautumisessa standardiuudistukseen on eroja. Etenkin uudistuksen tuoma merkittävin muutos, operatiivisten leasingsopimusten taseaktivointi, jakaa lentoyhtiöiden mielipiteitä puolesta ja vastaan. Lentoyhtiöille on kuitenkin yhteistä huoli monista edelleen epäselvistä ja tulkinnanvaraa jättävistä kohdista uudessa standardissa. Nämä kohdat liittyivät etenkin ilmailualle tyypillisten leasingsopimusten kirjanpitokäsittelyyn. Ongelmallisten kohtien toteuttaminen vie yhtiöiden mukaan aikaa, rahaa sekä lisää yhtiöiden raportointitaakkaa. Yhtiöt esittävät huolensa myös tilinpäätösinformaation käyttäjien puolesta, sillä yhtiöiden näkökulmasta uusi standardi tuo epävakautta ja heilahteluja etenkin tuloslaskelmiin.
Leasingrahoituksen määrä on sekä Suomessa että maailmalla selkeässä kasvussa. Erittäin suosittua leasingrahoitus on etenkin ilmailualalla. Tämän vuoksi tutkimuksen kohteeksi on valittu juuri lentoyhtiöiden suhtautuminen leasingstandardiuudistuksen tuomiin muutoksiin. Lentokoneen sitoessa omistettuna merkittävän määrän yhtiöiden pääomaa, on leasing tuonut joustavan ja pääomaa sitomattoman rahoituskeinon lentoyhtiöiden merkittävimmille investoinneille. Usein leasingsopimuksilla tavoitellaan juuri vakuus-, luotto-, ja tasehyötyjä.
Lentoyhtiöiden suhtautumista standardiuudistuksen tuomiin muutoksiin tutkitaan tekemällä laadullinen sisällönanalyysi lentoyhtiöiden IFRS-standardien kehityksestä vastaavalle IASB-organisaatiolle kirjoittamia kommenttikirjeitä tutkimusaineistona käyttäen. Palautteen kerääminen standardiluonnoksista kommenttikirjeiden avulla on tärkeä osa IASB:n standardinkehitystyötä. Tutkimus on rajattu koskemaan vain toukokuussa 2013 julkaistun standardiluonnoksen kommenttikirjeitä. Tutkimus on rajattu koskemaan vain muutoksia vuokralle ottajien kirjanpidossa, sillä uudistuksen tuomat muutokset ovat huomattavasti merkittävämmät vuokralle ottajille.
Tutkimuksessa saadaan selville, että lentoyhtiöiden suhtautumisessa standardiuudistukseen on eroja. Etenkin uudistuksen tuoma merkittävin muutos, operatiivisten leasingsopimusten taseaktivointi, jakaa lentoyhtiöiden mielipiteitä puolesta ja vastaan. Lentoyhtiöille on kuitenkin yhteistä huoli monista edelleen epäselvistä ja tulkinnanvaraa jättävistä kohdista uudessa standardissa. Nämä kohdat liittyivät etenkin ilmailualle tyypillisten leasingsopimusten kirjanpitokäsittelyyn. Ongelmallisten kohtien toteuttaminen vie yhtiöiden mukaan aikaa, rahaa sekä lisää yhtiöiden raportointitaakkaa. Yhtiöt esittävät huolensa myös tilinpäätösinformaation käyttäjien puolesta, sillä yhtiöiden näkökulmasta uusi standardi tuo epävakautta ja heilahteluja etenkin tuloslaskelmiin.