CRM-järjestelmän valinta ja käyttöönotto Terramoda Oy:ssä
Grönberg, Robert (2017)
Grönberg, Robert
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316995
Tiivistelmä
Päädyin valitsemaan opinnäytetyöni aiheeksi CRM-järjestelmän valinnan ja käyttöönoton tekstiili-alan agentuuri Terramoda Oy:ssä, koska koin toiminnallisen työn merkittävästi helpottavan kyseisen yrityksen myyntityötä ja arkea. Työskentelen itse perheyrityksemme markkinoinnissa ja myynnin tukitoimissa. Koin tästä syystä myös itse suurta kiinnostusta CRM-järjestelmän tuomiin mahdollisuuksiin pienyrityksen toiminnan tehostamisessa. Opinnäytetyöni tarkoituksena on toimia tiedonlähteenä myös muille pienyrityksille, jotka ovat harkinneet CRM-järjestelmän käyttöönottoa.
Koin jo työtä aloittaessani, että CRM on käsitteenä hyvin vaikeasti ymmärrettävä ja monitulkintainen. Tavoitteenani onkin luoda työssäni lukijalle selkeä kuva siitä, mitä CRM:llä tarkoitetaan ja miten CRM tulisi yrityksen sisällä mieltää sekä ottaa käyttöön. Tämän lisäksi opinnäytetyössäni esitellään muutama erityisesti pienyrityksille sopiva CRM-ohjelmisto sekä vertaillaan näiden ohjelmistojen ominaisuuksia peilaten toimeksiantaja-yrityksen ohjelmistolle asettamiin vaatimuksiin.
Työni aloittaa teoreettinen osuus, joka määrittelee CRM:n ja CRM-käyttöönotot käsitteenä. Tämän lisäksi teoreettinen osuus kuvailee CRM-markkinoita, jakelukanavia sekä sitä millaisia tuotteita markkinoilta löytyy. Käsitteen määrittelyn lisäksi selvitän työssäni CRM:n yritykselle tuomia hyötyjä sekä siitä millaisia haasteita CRM-projekteihin yleensä liittyy. Teoreettisen osuuden päättää teorian yhteenveto, joka linkittää työn teoreettisen osuuden toiminnalliseen osuuteen.
Opinnäytetyöni toiminnallisena päätavoitteena on ottaa käyttöön Terramoda Oy:n arkea ja myyntityötä aidosti hyödyttävä CRM-ohjelmisto. Tämän tavoitteen toteuttamiseksi olen opinnäytetyössäni ottanut selvää eri ohjelmistojen ominaisuuksista ja vertaillut näitä yrityksen asettamiin kriteereihin. Työni toiminnallisen osuuden aloittaa toimeksiantajayrityksen asiakkuuksien hallinnan nykytilanteen kuvaus, jota seuraa toimeksiantajayrityksen ohjelmistolle asettamat kriteerit sekä vertailuun valittujen ohjelmistojen esittely. Ohjelmistojen esittelyä seuraa Terramoda Oy:lle valitun ohjelmiston valinnan ja käyttöönoton kuvaus. Työni päättää johtopäätökset ja pohdinta, joissa pohdin, miten hyvin työni on onnistunut täyttämään sille asetetut tavoitteet. Pohdinnassa avaan myös yleisesti sitä, millaisia hyötyjä CRM:llä voidaan saavuttaa. Työni toiminnallisena tuotoksena on Terramoda Oy:n pikaohje valitun ohjelmiston käyttöön.
Koin jo työtä aloittaessani, että CRM on käsitteenä hyvin vaikeasti ymmärrettävä ja monitulkintainen. Tavoitteenani onkin luoda työssäni lukijalle selkeä kuva siitä, mitä CRM:llä tarkoitetaan ja miten CRM tulisi yrityksen sisällä mieltää sekä ottaa käyttöön. Tämän lisäksi opinnäytetyössäni esitellään muutama erityisesti pienyrityksille sopiva CRM-ohjelmisto sekä vertaillaan näiden ohjelmistojen ominaisuuksia peilaten toimeksiantaja-yrityksen ohjelmistolle asettamiin vaatimuksiin.
Työni aloittaa teoreettinen osuus, joka määrittelee CRM:n ja CRM-käyttöönotot käsitteenä. Tämän lisäksi teoreettinen osuus kuvailee CRM-markkinoita, jakelukanavia sekä sitä millaisia tuotteita markkinoilta löytyy. Käsitteen määrittelyn lisäksi selvitän työssäni CRM:n yritykselle tuomia hyötyjä sekä siitä millaisia haasteita CRM-projekteihin yleensä liittyy. Teoreettisen osuuden päättää teorian yhteenveto, joka linkittää työn teoreettisen osuuden toiminnalliseen osuuteen.
Opinnäytetyöni toiminnallisena päätavoitteena on ottaa käyttöön Terramoda Oy:n arkea ja myyntityötä aidosti hyödyttävä CRM-ohjelmisto. Tämän tavoitteen toteuttamiseksi olen opinnäytetyössäni ottanut selvää eri ohjelmistojen ominaisuuksista ja vertaillut näitä yrityksen asettamiin kriteereihin. Työni toiminnallisen osuuden aloittaa toimeksiantajayrityksen asiakkuuksien hallinnan nykytilanteen kuvaus, jota seuraa toimeksiantajayrityksen ohjelmistolle asettamat kriteerit sekä vertailuun valittujen ohjelmistojen esittely. Ohjelmistojen esittelyä seuraa Terramoda Oy:lle valitun ohjelmiston valinnan ja käyttöönoton kuvaus. Työni päättää johtopäätökset ja pohdinta, joissa pohdin, miten hyvin työni on onnistunut täyttämään sille asetetut tavoitteet. Pohdinnassa avaan myös yleisesti sitä, millaisia hyötyjä CRM:llä voidaan saavuttaa. Työni toiminnallisena tuotoksena on Terramoda Oy:n pikaohje valitun ohjelmiston käyttöön.