Sairaanhoitajan kliininen osaaminen : kliinisen osaamisen itsearviointilomake ohjattuun harjoitteluun
Selkäinaho, Roosa; Timlin, Sari; Sulonen, Hannamari (2017)
Selkäinaho, Roosa
Timlin, Sari
Sulonen, Hannamari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016865
Tiivistelmä
Kliininen osaaminen on näyttöön perustuvan tiedon ja käytännön yhdistämistä hoitotyössä. Kliininen osaaminen on sairaanhoitajan työn näkyvin osa. Useissa tutkimuksissa tuli kuitenkin ilmi puutteita sairaanhoitajan kliinisessä osaamisessa. Kehittämistyön kliinisen osaamisen osa-alueiksi valittiin eri lähteiden perusteella potilaan keskeisten elintoimintojen tarkkaileminen ja ylläpitäminen, nestetasapaino, lääkehoito, kivunhoito, aseptiikka, kudoseheys ja haavanhoito sekä potilaan päivittäisestä hyvinvoinnista huolehtiminen, hoiva ja huolenpito osaaminen.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Kehittämistyön lopputuotos oli arviointilomake hoitotyön opiskelijan kliinisen osaamisen arvioimisen tueksi. Arviointilomaketta hyödyntämällä opiskelija pystyi arvioimaan osaamistaan ennen harjoittelua ja loppuarvioinnin yhteydessä. Lähtötasokuvauksen yksi osa-alueista oli opiskelijan kliininen osaaminen, jonka kuvaamisen apuna opiskelija pystyi hyödyntämään arviointilomaketta. Opinnäytetyössä määriteltiin kliinisen hoitotyön eri osa-alueet pohjautuen tutkittuun teoriatietoon. Lisäksi opinnäytetyössä kuvattiin sairaanhoitajan ammatillista osaamista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kliinisen osaamisen itsearviointilomake sairaanhoitajaopiskelijalle, mikä tukisi ohjattua harjoittelua. Tavoitteena oli kehittää ja syventää opiskelijan kliinisen osaamisen arviointitaitoja.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Kehittämistyön lopputuotos oli arviointilomake hoitotyön opiskelijan kliinisen osaamisen arvioimisen tueksi. Arviointilomaketta hyödyntämällä opiskelija pystyi arvioimaan osaamistaan ennen harjoittelua ja loppuarvioinnin yhteydessä. Lähtötasokuvauksen yksi osa-alueista oli opiskelijan kliininen osaaminen, jonka kuvaamisen apuna opiskelija pystyi hyödyntämään arviointilomaketta. Opinnäytetyössä määriteltiin kliinisen hoitotyön eri osa-alueet pohjautuen tutkittuun teoriatietoon. Lisäksi opinnäytetyössä kuvattiin sairaanhoitajan ammatillista osaamista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kliinisen osaamisen itsearviointilomake sairaanhoitajaopiskelijalle, mikä tukisi ohjattua harjoittelua. Tavoitteena oli kehittää ja syventää opiskelijan kliinisen osaamisen arviointitaitoja.