Kaupinta-asiakkaiden myyntiprosessin kehittäminen uuteen toiminnanohjausjärjestelmään : Case Reima Oy
Rantala, Roosa (2017)
Rantala, Roosa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816770
Tiivistelmä
Lastenvaateyritys Reima Oy otti käyttöönsä uuden toiminnanohjausjärjestelmän Microsoft Trimit Nav 2016:n lokakuussa 2016. Käyttöönoton aikaan kaupinta-asiakkaiden myyntiprosessi oli uudessa toiminnanohjausjärjestelmässä räätälöimätön ja järjestelmä oli vailla prosessin vaatimia toimintoja. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kaupinta-asiakkaiden myyntiprosessi mahdollisimman sujuvaksi Reima Oy:n uuteen toiminnanohjausjärjestelmään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toiminnanohjausjärjestelmän uudesta prosessista käyttöohje.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmetodeina laadullista tutkimusta ja tapaustutkimusta. Tutkimusongelmana oli, että miten kaupinta-asiakkaiden myyntiprosessia voidaan kehittää. Tapaustutkimuksen tutkittavana tapauksena käytettiin Reima Oy:n kaupinta-asiakkaiden myyntiprosessin kehittämisprojektia. Teoriaosiossa tarkastellaan kirjallisuutta kaupinnasta sekä toiminnanohjausjärjestelmän kehittämisestä ja käyttöönotosta. Asiakkaiden nimet on muutettu, mutta muilta osin opinnäytetyö on julkinen.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin kaupinta-asiakkaiden myyntiprosessi uuteen toiminnanohjausjärjestelmään. Kehitetyt myyntiprosessin toiminnot olivat kaupinta-asiakkaiden ennakkotilaukset, varastotilaukset, laskutus sekä tavaran palautus. Opinnäytetyö onnistui ratkaisemaan toimeksiantajan ongelman ja toi lisäarvoa uudella prosessilla ja sen ohjeella. Opinnäytetyön lopputulokset hyödyttävät toimeksiantajaa päivittäisellä tasolla.
Oikeilla tutkimusmetodeilla löydettiin hyviä ratkaisuja tutkimusongelmaan. Opinnäytetyössä noudatettiin toimeksiantajan suunnitelmia prosessin rungosta, ja kehittämistyötä tehtiin systemaattisesti niitä mukaillen. Kehittämisehdotuksina oli, että toimeksiantajan tulisi kehittää uusi laskutustoiminto pikimmiten sekä tehdä jatkossa Reima Oy:lle edukkaampia kaupinta-sopimuksia. Lisäksi ehdotettiin, että yritys voisi tehdä jatkotutkimuksen kaupinta-asiakkuuksien kannattavuudesta.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmetodeina laadullista tutkimusta ja tapaustutkimusta. Tutkimusongelmana oli, että miten kaupinta-asiakkaiden myyntiprosessia voidaan kehittää. Tapaustutkimuksen tutkittavana tapauksena käytettiin Reima Oy:n kaupinta-asiakkaiden myyntiprosessin kehittämisprojektia. Teoriaosiossa tarkastellaan kirjallisuutta kaupinnasta sekä toiminnanohjausjärjestelmän kehittämisestä ja käyttöönotosta. Asiakkaiden nimet on muutettu, mutta muilta osin opinnäytetyö on julkinen.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin kaupinta-asiakkaiden myyntiprosessi uuteen toiminnanohjausjärjestelmään. Kehitetyt myyntiprosessin toiminnot olivat kaupinta-asiakkaiden ennakkotilaukset, varastotilaukset, laskutus sekä tavaran palautus. Opinnäytetyö onnistui ratkaisemaan toimeksiantajan ongelman ja toi lisäarvoa uudella prosessilla ja sen ohjeella. Opinnäytetyön lopputulokset hyödyttävät toimeksiantajaa päivittäisellä tasolla.
Oikeilla tutkimusmetodeilla löydettiin hyviä ratkaisuja tutkimusongelmaan. Opinnäytetyössä noudatettiin toimeksiantajan suunnitelmia prosessin rungosta, ja kehittämistyötä tehtiin systemaattisesti niitä mukaillen. Kehittämisehdotuksina oli, että toimeksiantajan tulisi kehittää uusi laskutustoiminto pikimmiten sekä tehdä jatkossa Reima Oy:lle edukkaampia kaupinta-sopimuksia. Lisäksi ehdotettiin, että yritys voisi tehdä jatkotutkimuksen kaupinta-asiakkuuksien kannattavuudesta.