Rekrytointiprosessi työnhakijan näkökulmasta
Käck, Kiira (2017)
Käck, Kiira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316217
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli rekrytointiprosessi työnhakijan näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Opteam Yhtiöt Oy, joka toimii ulkoistettuna henkilöstöhankkijana. Toimeksiantajayritys halusi saada tietää tarkemmin työnhakijan tarpeista rekrytointiprosessissa, joten työn tavoitteeksi muodostui selvittää työnhakijoiden ajatuksia, odotuksia ja toiveita rekrytointiprosessista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan rekrytointiprosessia vastaamaan tehokkaammin työnhakijan tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin rekrytointiprosessia, henkilöstöhallintaa, rekrytoinnin kanavia, sosiaalista mediaa rekrytoinnin apuvälineenä sekä asiakaslähtöisen toiminnan perusteita. Teoreettinen viitekehys koostui rekrytointiprosessista ja asiakaslähtöisen toiminnan tarkastelusta. Tutkielma tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkielmana. Tutkielman perusjoukkona toimivat Laurea-ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijat, koska tutkielmassa haluttiin keskittyä opiskelijoiden kokemuksiin rekrytointiprosessista. Tutkielma toteutettiin verkkokyselyn avulla, ja kysymykset esitettiin pääasiassa strukturoituina kysymyksinä.
Tutkielman tuloksista saatiin selville, että työnhakijalle tärkeitä elementtejä ovat riittävä informaatio rekrytointiprosessin aikana, nopea rekrytointiprosessi ja selkeä kokonaisuus. Näihin elementteihin keskittymällä voidaan parantaa asiakaskokemusta eli työnhakijan työnhaku kokemusta. Tutkielmassa nousi esiin myös se, etteivät työnhakijat vielä hyödynnä sosiaalista mediaa tehokkaasti.
Jatkotutkimusaiheeksi esitettiin tutkimusta, jossa syvennyttäisiin rekrytointiprosessin aikana saatavan informaation sisältöön ja tutkittaisiin mitkä ovat ne konkreettiset asiat, jotka tekevät rekrytoinnista selkeän työnhakijalle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin rekrytointiprosessia, henkilöstöhallintaa, rekrytoinnin kanavia, sosiaalista mediaa rekrytoinnin apuvälineenä sekä asiakaslähtöisen toiminnan perusteita. Teoreettinen viitekehys koostui rekrytointiprosessista ja asiakaslähtöisen toiminnan tarkastelusta. Tutkielma tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkielmana. Tutkielman perusjoukkona toimivat Laurea-ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijat, koska tutkielmassa haluttiin keskittyä opiskelijoiden kokemuksiin rekrytointiprosessista. Tutkielma toteutettiin verkkokyselyn avulla, ja kysymykset esitettiin pääasiassa strukturoituina kysymyksinä.
Tutkielman tuloksista saatiin selville, että työnhakijalle tärkeitä elementtejä ovat riittävä informaatio rekrytointiprosessin aikana, nopea rekrytointiprosessi ja selkeä kokonaisuus. Näihin elementteihin keskittymällä voidaan parantaa asiakaskokemusta eli työnhakijan työnhaku kokemusta. Tutkielmassa nousi esiin myös se, etteivät työnhakijat vielä hyödynnä sosiaalista mediaa tehokkaasti.
Jatkotutkimusaiheeksi esitettiin tutkimusta, jossa syvennyttäisiin rekrytointiprosessin aikana saatavan informaation sisältöön ja tutkittaisiin mitkä ovat ne konkreettiset asiat, jotka tekevät rekrytoinnista selkeän työnhakijalle.