Tukea tarvitsevan lapsen kuntouttava viikko-ohjelma
Veppling, Mia (2017)
Veppling, Mia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101616061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101616061
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin kolmelle erityistä tukea tarvitsevalle lapselle kuntouttavat viikko-ohjelmat, jotka otettiin käyttöön sekä työelämän yhteistyökumppanin että näiden kolmen lapsen päivittäiseen arkeen.
Lapsille luotiin strukturoitu viikko-ohjelma, jolla tuotiin heille turvallisuuden tunnetta ja ymmärrystä
arjesta. Koska nämä lapset eivät kommunikoi sanallisesti tai heidän kommunikaationsa oli puutteellista, luotiin opinnäytetyössä kuviteltu ohjelma ja toimintamallit siitä, miten juuri näiden lasten kanssa toimitaan ja miten heitä kuultaisiin ja ymmärrettäisiin oikein.
Opinnäytetyössä suunniteltiin viikko-ohjelman lisäksi työkansiot, joissa huomioitiin tarkasti jokaisen lapsen yksilölliset toimintatavat ja kiinnostuksen kohteet. Autismin kirjon lapselle on hyvin tärkeää, että hänen kanssaan toimittaisiin aina samalla tavalla ja että viikko-ohjelma olisi turvallinen ja selkeä. Poikkeaviin tilanteisiin suunniteltiin kuvitetut sosiaaliset tarinat ymmärtämisen tueksi.
Työssä huomioitiin lapsen itsemääräämisoikeus ja oikeus saada vaikuttaa omaan elämään ja toimintoihin. Tukea tarvitsevalla lapsella on oikeus saada osallistua tasa-arvoisesti arkeen monipuolisen toiminnan ja harjoittelun kautta. Näin onnistumisen tunne saa hänet kiinnostumaan ja innostumaan oppimaan ja kehittymään. Varhaisessa vaiheessa aloitettu kuntouttava ja strukturoitu toiminta auttoi tukea tarvitsevaa lasta oppimaan ja kehittymään, joka taas helpottaisi häntä läpi elämän.
Lapsille luotiin strukturoitu viikko-ohjelma, jolla tuotiin heille turvallisuuden tunnetta ja ymmärrystä
arjesta. Koska nämä lapset eivät kommunikoi sanallisesti tai heidän kommunikaationsa oli puutteellista, luotiin opinnäytetyössä kuviteltu ohjelma ja toimintamallit siitä, miten juuri näiden lasten kanssa toimitaan ja miten heitä kuultaisiin ja ymmärrettäisiin oikein.
Opinnäytetyössä suunniteltiin viikko-ohjelman lisäksi työkansiot, joissa huomioitiin tarkasti jokaisen lapsen yksilölliset toimintatavat ja kiinnostuksen kohteet. Autismin kirjon lapselle on hyvin tärkeää, että hänen kanssaan toimittaisiin aina samalla tavalla ja että viikko-ohjelma olisi turvallinen ja selkeä. Poikkeaviin tilanteisiin suunniteltiin kuvitetut sosiaaliset tarinat ymmärtämisen tueksi.
Työssä huomioitiin lapsen itsemääräämisoikeus ja oikeus saada vaikuttaa omaan elämään ja toimintoihin. Tukea tarvitsevalla lapsella on oikeus saada osallistua tasa-arvoisesti arkeen monipuolisen toiminnan ja harjoittelun kautta. Näin onnistumisen tunne saa hänet kiinnostumaan ja innostumaan oppimaan ja kehittymään. Varhaisessa vaiheessa aloitettu kuntouttava ja strukturoitu toiminta auttoi tukea tarvitsevaa lasta oppimaan ja kehittymään, joka taas helpottaisi häntä läpi elämän.