MAANTIEKULJETUSTEN RAPORTOINNIN LÄPINÄKYVYYDEN KEHITTÄMINEN: CASE YRITYS X
Hiseni, Fatmir (2017)
Hiseni, Fatmir
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092715426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092715426
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia ja esittää toimenpide-ehdotus Yritys X:lle maantiekuljetuksen raportoinnin läpinäkyvyyden kehittämisestä. Aihe on toimeksiantajalle ajankohtainen, jonka myötä toimeksiantaja tarvitsi ulkopuolisen näkökulman aiheesta.
Teoriaosuudessa jaettiin tutkimus kahteen pääosaan. Ensimmäisenä määriteltiin maantiekuljetus yleisellä mittakaavalla, jonka jälkeen käytiin tarkemmin läpi maantiekuljetuksen osapuolet, tuonti, hallinta ja seuranta. Seuraavaksi käytiin raportointi läpi yleisesti, sen historia, nykytila, asiakasraportointi sekä läpinäkyvyys. Teoriaosuus antaa lukijalle kattavat tiedot ja valmiudet empiiriseen osuuteen.
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa toimenpideehdotus ja kehitysehdotus Yritys X:lle tutkimustulosten pohjalta. Tutkimus toteutettiin haastatteluilla. Toimeksiantaja nimesi haastateltavat henkilöt, jotka haastateltiin yksitellen, ja siinä järjestyksessä, kuin toimeksiantaja toivoi heidät haastateltavan. Toimeksiantajan näkemys oli, että suoritettaessa haastattelut tietyssä järjestyksessä se auttaisi näkemään ongelmatilanteen kokonaiskuvan. Haastateltavia oli neljä, joista kaikki olivat johtotehtävissä organisaatiossa ja kaikilla oli vahva kosketus ongelmatilanteeseen. Haastattelut toteutettiin kasvotusten, jotta haastateltavan ja haastattelijan välille ei tulisi väärinymmärryksiä. Haastattelut kestivät keskimääräisesti noin 45 minuuttia.
Analysoimalla tutkittua teoriaa ja haastatteluilla saatua tietoa saatiin esille tutkimustulokset. Haastatteluista selvisi Yritys X:n raportoinnin nykytila, sen toimivuus ja mikä aiheuttaa ongelmatilanteen. Teoria-osuudessa selvisi, kuinka raportointi toimii yleisellä tasolla. Tuloksista saatiin selville, kuinka Yritys X voisi parantaa ja nopeuttaa asiakasraportointia, jonka myötä raportoinnin läpinäkyvyyttä pystyttäisiin kehit-tämään.
Teoriaosuudessa jaettiin tutkimus kahteen pääosaan. Ensimmäisenä määriteltiin maantiekuljetus yleisellä mittakaavalla, jonka jälkeen käytiin tarkemmin läpi maantiekuljetuksen osapuolet, tuonti, hallinta ja seuranta. Seuraavaksi käytiin raportointi läpi yleisesti, sen historia, nykytila, asiakasraportointi sekä läpinäkyvyys. Teoriaosuus antaa lukijalle kattavat tiedot ja valmiudet empiiriseen osuuteen.
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa toimenpideehdotus ja kehitysehdotus Yritys X:lle tutkimustulosten pohjalta. Tutkimus toteutettiin haastatteluilla. Toimeksiantaja nimesi haastateltavat henkilöt, jotka haastateltiin yksitellen, ja siinä järjestyksessä, kuin toimeksiantaja toivoi heidät haastateltavan. Toimeksiantajan näkemys oli, että suoritettaessa haastattelut tietyssä järjestyksessä se auttaisi näkemään ongelmatilanteen kokonaiskuvan. Haastateltavia oli neljä, joista kaikki olivat johtotehtävissä organisaatiossa ja kaikilla oli vahva kosketus ongelmatilanteeseen. Haastattelut toteutettiin kasvotusten, jotta haastateltavan ja haastattelijan välille ei tulisi väärinymmärryksiä. Haastattelut kestivät keskimääräisesti noin 45 minuuttia.
Analysoimalla tutkittua teoriaa ja haastatteluilla saatua tietoa saatiin esille tutkimustulokset. Haastatteluista selvisi Yritys X:n raportoinnin nykytila, sen toimivuus ja mikä aiheuttaa ongelmatilanteen. Teoria-osuudessa selvisi, kuinka raportointi toimii yleisellä tasolla. Tuloksista saatiin selville, kuinka Yritys X voisi parantaa ja nopeuttaa asiakasraportointia, jonka myötä raportoinnin läpinäkyvyyttä pystyttäisiin kehit-tämään.