Seuraajien sitouttaminen sisältömarkkinoinnin avulla
Tynkkynen, Leo (2017)
Tynkkynen, Leo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle kehittämishanke sisältömarkkinoinnin visuaalisuuden merkityksestä seuraajien sitouttamiseen sekä verkkosivujen liikenteen ja konversion kasvattamiseen. Yritys on ollut sosiaalisessa mediassa ja tehnyt sisältömarkkinointia jo useita vuosia, mutta kasvaneen liiketoiminnan myötä on tullut tarve kehittää sisältöä uusille kohderyhmille.
Kehittämishanke suoritettiin sosiaalisen median teemaviikoilla, joilla testattiin eri sisältöjen vaikutusta seuraajien käyttäytymiseen. Yhdeksän viikon mittaiselle testiajalle valittiin aihepiireiksi lumilautailu, informatiivinen valokuvaus, rullalautailu, lifestyle ja maisema ja matkailu –teemat. Sisältöä jaettiin toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa ja verkkosivuilla. Kehittämishanketta varten tehtiin erillinen materiaalipankki ja sisältökalenteri, johon kerättiin hankkeen tärkeimmät datat.
Johtopäätöksenä todettiin, että seuraajien sitouttamisen ja konversion kasvattamisen tavoitteisiin päästiin aktiivisella kanssakäymisellä fanien kanssa. Käyttäjien tuottama mediasisältö ja tietyt teemat keräsivät runsaasti enemmän reaktioita sosiaalisessa mediassa verrattuna toimeksiantajan omaan sisällöntuotantoon. Onnistunut seuraajien sitouttaminen vaatii tarkasti suunnitellun sisältöstrategian ja jatkuvaa analyyttistä tarkkailua tämän kehittämiseksi tulevaisuudessakin.
Kehittämishanke suoritettiin sosiaalisen median teemaviikoilla, joilla testattiin eri sisältöjen vaikutusta seuraajien käyttäytymiseen. Yhdeksän viikon mittaiselle testiajalle valittiin aihepiireiksi lumilautailu, informatiivinen valokuvaus, rullalautailu, lifestyle ja maisema ja matkailu –teemat. Sisältöä jaettiin toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa ja verkkosivuilla. Kehittämishanketta varten tehtiin erillinen materiaalipankki ja sisältökalenteri, johon kerättiin hankkeen tärkeimmät datat.
Johtopäätöksenä todettiin, että seuraajien sitouttamisen ja konversion kasvattamisen tavoitteisiin päästiin aktiivisella kanssakäymisellä fanien kanssa. Käyttäjien tuottama mediasisältö ja tietyt teemat keräsivät runsaasti enemmän reaktioita sosiaalisessa mediassa verrattuna toimeksiantajan omaan sisällöntuotantoon. Onnistunut seuraajien sitouttaminen vaatii tarkasti suunnitellun sisältöstrategian ja jatkuvaa analyyttistä tarkkailua tämän kehittämiseksi tulevaisuudessakin.