HANDARBEITEN AN EINEM SEE IN FINNLAND : Markkinointisuunnitelman laatiminen käsityömatkailutuotteille Saksan markkinoille
Väisänen, Jenni (2017)
Väisänen, Jenni
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091715163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091715163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma käsityömatkailutuotteille. Työn toimeksiantajana oli savonlinnalainen yritysverkosto Craft & Design Savonlinna. Työn tietoperustassa käsitellään luovan matkailun, käsityömatkailun ja kulttuurimatkailun käsitteitä, markkinointia ja jakelukanavia. Työn keskeisenä tavoitteena oli kuvata käsityömatkailun todennäköistä kohderyhmää. Tutkimusongelmana oli: Mikä on matkanjärjestäjän näkemys käsityömatkailun kohderyhmästä?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka teetettiin 65 kulttuurimatkanjärjestäjälle saksankielisessä Euroopassa. Hypoteesi oli, että kulttuurimatkanjärjestäjien asiakkaat olisivat myös käsityömatkojen asiakkaita. Tutkimusaineistoa täydennettiin asiantuntijahaastattelulla, matkailijaprofiilitutkimuksilla sekä muusta lähdeaineistosta koostamalla.
Tutkimukseen osallistuneiden kulttuurimatkanjärjestäjien asiakkaat ovat kiinnostuneita yhdistämään matkaansa käsityömatkailua, mutta se ei todennäköisesti ole matkalle lähdön päämotiivi. Käsityömatkailija on luovista harrasteista kiinnostunut ja haluaa matkallaan irtautua arjesta, rentoutua ja oppia itsestään ja vieraista kulttuureista. Hän haluaa yhdistää matkaansa myös luonto- ja saunaelämyksiä. Matkansa hän etsii ja varaa internetistä. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että käsityömatkojen paketoiminen pidemmiksi lomiksi muiden matkailuelämysten kanssa voisi olla tuloksellista. Mahdollisia matkanjärjestäjäkumppaneita etsitään jatkossa myös luonto- ja maaseutumatkoja järjestävien toimistojen joukosta.
Markkinointisuunnitelman laatimisessa käytettiin markkinoinnin suunnittelun prosessimallia. Suunnittelu aloitettiin lähtökohta-analyyseilla. Tämän jälkeen asetettiin tavoitteet ja luotiin strategia. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinoinnin toimenpidesuunnitelma sekä vuosikello, jotka on esitetty liitteenä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka teetettiin 65 kulttuurimatkanjärjestäjälle saksankielisessä Euroopassa. Hypoteesi oli, että kulttuurimatkanjärjestäjien asiakkaat olisivat myös käsityömatkojen asiakkaita. Tutkimusaineistoa täydennettiin asiantuntijahaastattelulla, matkailijaprofiilitutkimuksilla sekä muusta lähdeaineistosta koostamalla.
Tutkimukseen osallistuneiden kulttuurimatkanjärjestäjien asiakkaat ovat kiinnostuneita yhdistämään matkaansa käsityömatkailua, mutta se ei todennäköisesti ole matkalle lähdön päämotiivi. Käsityömatkailija on luovista harrasteista kiinnostunut ja haluaa matkallaan irtautua arjesta, rentoutua ja oppia itsestään ja vieraista kulttuureista. Hän haluaa yhdistää matkaansa myös luonto- ja saunaelämyksiä. Matkansa hän etsii ja varaa internetistä. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että käsityömatkojen paketoiminen pidemmiksi lomiksi muiden matkailuelämysten kanssa voisi olla tuloksellista. Mahdollisia matkanjärjestäjäkumppaneita etsitään jatkossa myös luonto- ja maaseutumatkoja järjestävien toimistojen joukosta.
Markkinointisuunnitelman laatimisessa käytettiin markkinoinnin suunnittelun prosessimallia. Suunnittelu aloitettiin lähtökohta-analyyseilla. Tämän jälkeen asetettiin tavoitteet ja luotiin strategia. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinoinnin toimenpidesuunnitelma sekä vuosikello, jotka on esitetty liitteenä.