”Ei sun tarvi nukkua, kun vaan lepäät” : Päiväkodin lepohetkeä tutkimassa
Lepistö, Krista; Tulensalo, Irina (2017)
Lepistö, Krista
Tulensalo, Irina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082214499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082214499
Tiivistelmä
Päiväkodin lepohetkellä lapsi saa nukkua ja levätä. Lepohetki on lapselle tärkeä jaksamisen ja hyvän päivän rakentumisen kannalta. Se on suuri osa lapsen päiväkotipäivää. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erään Tampereen kaupungin päiväkodin lepohetken käytäntöjä. Työn tarkoituksena oli herättää työntekijöiden keskuudessa keskustelua lepohetkestä ja tuoda sen merkitystä esille päiväkodissa. Tutkimuksessa haastateltiin neljää päiväkodin työntekijää. Haastattelujen jälkeen kokoonnuttiin yhteiseen ideariihen haastateltujen työntekijöiden kanssa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastatteluista saadulle aineistolle tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tulosten mukaan uni ja päiväkodin lepohetki nähtiin tärkeänä lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Päiväkodin lepohetki tarjoaa lapsen päivään mahdollisuuden rauhoittua. Lepohetkelle rauhallinen siirtyminen nähtiin tuloksissa merkityksellisenä ja suurena osana sitä. Tuloksista ilmeni, että vanhempien kanssa tehdään runsaasti yhteistyötä lasten lepoon liittyen. Yhteistyötä tehdään esimerkiksi lapsen haku- ja lähtötilanteissa, sekä lapsen yksilöllisessä varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelussa.
Lepohetken merkityksestä täytyy keskustella lapsen vanhempien, työyhteisön ja lapsen kanssa. Lepohetken onnistumiseen vaikuttaa ennen kaikkea lapsen suhtautuminen siihen. Lepohetkeä voisi kehittää valvomo-kokeilulla, jossa lapset, jotka eivät tarvitse lepoa päivän aikana, saisivat tehdä lepohetken ajan jotakin muuta työntekijän ohjaamana. Valvomoon koottaisiin lapsia eri päiväkotiryhmistä.
Tulosten mukaan uni ja päiväkodin lepohetki nähtiin tärkeänä lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Päiväkodin lepohetki tarjoaa lapsen päivään mahdollisuuden rauhoittua. Lepohetkelle rauhallinen siirtyminen nähtiin tuloksissa merkityksellisenä ja suurena osana sitä. Tuloksista ilmeni, että vanhempien kanssa tehdään runsaasti yhteistyötä lasten lepoon liittyen. Yhteistyötä tehdään esimerkiksi lapsen haku- ja lähtötilanteissa, sekä lapsen yksilöllisessä varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelussa.
Lepohetken merkityksestä täytyy keskustella lapsen vanhempien, työyhteisön ja lapsen kanssa. Lepohetken onnistumiseen vaikuttaa ennen kaikkea lapsen suhtautuminen siihen. Lepohetkeä voisi kehittää valvomo-kokeilulla, jossa lapset, jotka eivät tarvitse lepoa päivän aikana, saisivat tehdä lepohetken ajan jotakin muuta työntekijän ohjaamana. Valvomoon koottaisiin lapsia eri päiväkotiryhmistä.