Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa : Selvitystyö varhaiskasvatuksen henkilökunnalle: Mitä ja miksi dokumentoidaan?
Sorri, Sini-Annika (2017)
Sorri, Sini-Annika
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081514362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081514362
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on selvitystyö pedagogisesta dokumentoinnista varhaiskasvatuksessa. Pedagoginen dokumentointi on hyvin ajankohtainen aihe, sillä 1.8.2017 voimaan tuleva uusi valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet korostavat pedagogisen dokumentoinnin olevan varhaiskasvatuksen toiminnan perusta. Työn keskeinen tavoite on koostaa lukijalle tietoa pedagogisesta dokumentoinnista ja tarjota yhteenveto varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön ja sitä kautta kehittää varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja pedagogista dokumentointia käsittelevästä esitteestä, joka toimitetaan Tornion varhaiskasvatuksen käyttöön sähköisenä ja paperisena versiona. Esitteen nimi on ”Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa. Selvitystyö varhaiskasvatuksen henkilökunnalle: Mitä ja miksi dokumentoidaan?”. Pedagoginen dokumentointi on työmenetelmänä laaja, joten esitteeseen olen koonnut tiivistetysti olennaisimmat asiat ja tässä opinnäytetyön teoriaosuudessa tulen käsittelemään pedagogista dokumentointia tarkemmin. Aineistona hyödynnän omia havaintoja, ajankohtaista kirjallisuutta, artikkeleita ja erityisesti tarkkailen aihetta uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden kautta.
Pedagogisen dokumentoinnin nimi on helposti harmaanjohtava. Pedagoginen dokumentointi on työmenetelmä ja ajattelutapa, joka kannustaa aikuista pysähtymään lapsen asioiden ääreen. Pedagogisen dokumentoinnin avulla pyritään tutkimaan sitä, miten lapsi kehittää omaa tapaansa oppia ja kuinka aikuinen pystyy parhaiten tukemaan lasta. Tavoitteena on tehdä oppimisesta mielekäs ja elinikäinen prosessi, joka haastaa niin lasta kuin myös aikuista ylittämään itsensä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja pedagogista dokumentointia käsittelevästä esitteestä, joka toimitetaan Tornion varhaiskasvatuksen käyttöön sähköisenä ja paperisena versiona. Esitteen nimi on ”Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa. Selvitystyö varhaiskasvatuksen henkilökunnalle: Mitä ja miksi dokumentoidaan?”. Pedagoginen dokumentointi on työmenetelmänä laaja, joten esitteeseen olen koonnut tiivistetysti olennaisimmat asiat ja tässä opinnäytetyön teoriaosuudessa tulen käsittelemään pedagogista dokumentointia tarkemmin. Aineistona hyödynnän omia havaintoja, ajankohtaista kirjallisuutta, artikkeleita ja erityisesti tarkkailen aihetta uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden kautta.
Pedagogisen dokumentoinnin nimi on helposti harmaanjohtava. Pedagoginen dokumentointi on työmenetelmä ja ajattelutapa, joka kannustaa aikuista pysähtymään lapsen asioiden ääreen. Pedagogisen dokumentoinnin avulla pyritään tutkimaan sitä, miten lapsi kehittää omaa tapaansa oppia ja kuinka aikuinen pystyy parhaiten tukemaan lasta. Tavoitteena on tehdä oppimisesta mielekäs ja elinikäinen prosessi, joka haastaa niin lasta kuin myös aikuista ylittämään itsensä.