Digitaalisten medioiden markkinointiviestintäsuunnitelma : Case Kaarina Team Oy
Niittyvaara, Ella (2017)
Niittyvaara, Ella
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062814016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062814016
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tehostaa tekstiilialan yritys Kaarina Team Oy:n markkinointia markkinointiviestintäsuunnitelman avulla, joka on luotu ajalle 6/2017-5/2018. Markkinointiviestintäsuunnitelman ja tietoperustan on tarkoitus kokonaisuutena tuottaa mahdollisimman suuri hyöty yrityksen henkilökunnalle tuleviin markkinointitoimenpiteisiin. Tietoperusta on tarkoitettu ensisijaisesti luettavaksi Kaarina Team Oy:n henkilökunnalle ennen markkinointiviestintäsuunnitelman toimeenpanoa.
Opinnäytetyön sisältö muodostuu digitaalisesta markkinoinnista, joka kattaa verkkosivujen uudistamisen, hakukonemarkkinoinnin, sosiaalisen median ja sähköpostimarkkinoinnin. Konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma kattaa vuoden ajalle tehtävät toimenpiteet, joiden tarkoituksena on tuoda näkyvyyttä, parantaa asiakasuskollisuutta ja lisätä myyntiä. Tavoitteen saavuttamiseksi perehdyttiin brändin ja asiakasuskollisuuden merkitykseen yritykselle sekä niiden vaikutukseen markkinointiviestintään. Tietoperustaa on rajattu huomioiden yrityksen koko, resurssit, markkinointiin käytettävä aika ja toivotut tulokset.
Osana opinnäytetyön kokonaisuutta on Kaarina Team Oy:n kahdelle työntekijälle tehty kysely, jonka tavoitteena oli kerätä näkemyksiä ja ideoita yrityksen toiminnan kehittämiseen, asiakastarpeiden ja kysynnän parempaan vastaamiseen ja selvittää heidän mielestään oleellisia ja hyödyllisiä markkinointikeinoja. Opinnäytetyön tekijä työskentelee itse yrityksessä, jolloin havaintoja ja näkemyksiä on laajasti ja niitä on voitu hyödyntää opinnäytetyössä. Kyselyn vastausten ja opinnäytetyön tekijän näkökulmien pohjalta on koottu SWOT-analyysi, jonka avulla voidaan hahmottaa kehityskohteet.
Opinnäytetyössä saavutettiin käyttöön otettava suunnitelma tukemaan yrityksen markkinointia ja tärkeimpiä painopistealueita: näkyvyyden parantamista ja asiakasuskollisuuden takaamista. Markkinointiviestintäsuunnitelma saatiin totuudenmukaisesti vastaamaan yrityksen tarpeita ja yritys pystyy sen toteuttamaan.
Opinnäytetyön sisältö muodostuu digitaalisesta markkinoinnista, joka kattaa verkkosivujen uudistamisen, hakukonemarkkinoinnin, sosiaalisen median ja sähköpostimarkkinoinnin. Konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma kattaa vuoden ajalle tehtävät toimenpiteet, joiden tarkoituksena on tuoda näkyvyyttä, parantaa asiakasuskollisuutta ja lisätä myyntiä. Tavoitteen saavuttamiseksi perehdyttiin brändin ja asiakasuskollisuuden merkitykseen yritykselle sekä niiden vaikutukseen markkinointiviestintään. Tietoperustaa on rajattu huomioiden yrityksen koko, resurssit, markkinointiin käytettävä aika ja toivotut tulokset.
Osana opinnäytetyön kokonaisuutta on Kaarina Team Oy:n kahdelle työntekijälle tehty kysely, jonka tavoitteena oli kerätä näkemyksiä ja ideoita yrityksen toiminnan kehittämiseen, asiakastarpeiden ja kysynnän parempaan vastaamiseen ja selvittää heidän mielestään oleellisia ja hyödyllisiä markkinointikeinoja. Opinnäytetyön tekijä työskentelee itse yrityksessä, jolloin havaintoja ja näkemyksiä on laajasti ja niitä on voitu hyödyntää opinnäytetyössä. Kyselyn vastausten ja opinnäytetyön tekijän näkökulmien pohjalta on koottu SWOT-analyysi, jonka avulla voidaan hahmottaa kehityskohteet.
Opinnäytetyössä saavutettiin käyttöön otettava suunnitelma tukemaan yrityksen markkinointia ja tärkeimpiä painopistealueita: näkyvyyden parantamista ja asiakasuskollisuuden takaamista. Markkinointiviestintäsuunnitelma saatiin totuudenmukaisesti vastaamaan yrityksen tarpeita ja yritys pystyy sen toteuttamaan.