Liikelahjayrityksen digitaalisen markkinoinnin kyselytutkimus ja kehittäminen
Laasala, Anni (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laasala, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513619
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa liikelahjapalveluja tarjoavalle Yritys X:lle tutkimus, jolla haluttiin selvittää asiakasyritysten sekä potentiaalisten asiakkaiden mielipiteitä toimeksiantajan digitaalisesta markkinoinnista. Tutkimuksen tulosten perusteella haluttiin löytää mahdolliset kehityskohteet Yritys X:n www-sivuilla, blogissa sekä sosiaalisen median kanavissa. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tammikuussa 2017 ja opinnäytetyö valmistui kesäkuussa 2017.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin liikelahjoihin sekä niiden käyttöön muualla maailmassa. Lisäksi tietoperustassa perehdyttiin markkinoinnin kehittämiseen erityisesti digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Tietoperustassa tutustuttiin myös digitaalisen markkinoinnin kehittämisen avuksi tehtäviin lähtökohta-analyyseihin ja Yritys X:stä tehtiin näiden tietojen perusteella kilpailija- ja nykytila-analyysit. Kolmantena tietoperustan aiheena oli tutkimusprosessi, jossa perehdyttiin tutkimusprosessin aikana huomioitaviin asioihin sekä vielä syvemmin kyselytutkimuksen toteuttamiseen.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena Google Forms -sovelluksen avulla. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 158 yrityksen edustajalle, joiden joukossa oli sekä toimeksiantajan vanhoja asiakkaita että uusia, potentiaalisia asiakkaita. Kyselyyn saatiin 15 vastausta, jotka olivat kaikki Yritys X:n vanhoja asiakkaita. Tutkimustuloksia yritettiin vielä tämän jälkeen täydentää soittamalla yrityksiin, mutta lisää vastauksia ei enää saatu.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella Yritys X:n www-sivuihin oltiin kokonaisuudessaan melko tyytyväisiä, mutta vastausten avulla saatiin myös joitakin kehittämisideoita. Kehityskohteiksi nousivat esimerkiksi tuotteiden tilaaminen suoraan yrityksen verkkosivuilta sekä tuotteiden löytyvyyden parantaminen. Suurimmat kehityskohteet olivat tutkimuksen tulosten perusteella kuitenkin Yritys X:n käyttämät sosiaalisen median kanavat, erityisesti Instagram-sivut. Tutkimuksen tulosten avulla saatiin myös ideoita aiheista, joista voisi kirjoittaa toimeksiantajan blogiin tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin liikelahjoihin sekä niiden käyttöön muualla maailmassa. Lisäksi tietoperustassa perehdyttiin markkinoinnin kehittämiseen erityisesti digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Tietoperustassa tutustuttiin myös digitaalisen markkinoinnin kehittämisen avuksi tehtäviin lähtökohta-analyyseihin ja Yritys X:stä tehtiin näiden tietojen perusteella kilpailija- ja nykytila-analyysit. Kolmantena tietoperustan aiheena oli tutkimusprosessi, jossa perehdyttiin tutkimusprosessin aikana huomioitaviin asioihin sekä vielä syvemmin kyselytutkimuksen toteuttamiseen.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena Google Forms -sovelluksen avulla. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 158 yrityksen edustajalle, joiden joukossa oli sekä toimeksiantajan vanhoja asiakkaita että uusia, potentiaalisia asiakkaita. Kyselyyn saatiin 15 vastausta, jotka olivat kaikki Yritys X:n vanhoja asiakkaita. Tutkimustuloksia yritettiin vielä tämän jälkeen täydentää soittamalla yrityksiin, mutta lisää vastauksia ei enää saatu.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella Yritys X:n www-sivuihin oltiin kokonaisuudessaan melko tyytyväisiä, mutta vastausten avulla saatiin myös joitakin kehittämisideoita. Kehityskohteiksi nousivat esimerkiksi tuotteiden tilaaminen suoraan yrityksen verkkosivuilta sekä tuotteiden löytyvyyden parantaminen. Suurimmat kehityskohteet olivat tutkimuksen tulosten perusteella kuitenkin Yritys X:n käyttämät sosiaalisen median kanavat, erityisesti Instagram-sivut. Tutkimuksen tulosten avulla saatiin myös ideoita aiheista, joista voisi kirjoittaa toimeksiantajan blogiin tulevaisuudessa.