Allerginen lapsi alakoulussa
Koskinen, Tiina; Kettunen, Leena (2017)
Koskinen, Tiina
Kettunen, Leena
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061113257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061113257
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää allergisen lapsen hyvinvointia koulussa ja lisätä allergiaperheen turvallisuuden tunnetta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa alakoulun opettajien tietämystä kyvyistään toimia anafylaktisen reaktion sattuessa. Tavoitteena oli myös selvittää kokevatko opettajat tarvitsevansa lisäkoulutusta anafylaktisen reaktion tunnistamiseen ja ensiapuun. Tavoitteena oli tuottaa tietoa edellä mainituista asioista työn toimeksiantajalle ja alueelliselle allergiatyöryhmälle.
Opinnäytetyön tietoperustan keskeistet asiat liittyvät anafylaktiseen reaktioon, sen oireisiin, tunnistamiseen ja hoitoon. Tietoperustassa käsitellään asioita, joilla on merkitystä allergisen lapsen hyvinvointiin ja allergiaperheen turvallisuuden tunteeseen koulupäivän aikana.
Viiden eri alakoulun opettajille toteutettiin kysely, jolla kartoitettiin opettajien tietämystä ja valmiuksia toimia anafylaktisen reaktion sattuessa koulussa oppilaalle. Kyselyn tarkoituksena oli myös selvittää, minkälaisia tarpeita, toiveita ja odotuksia opettajilla on anafylaktisen reaktion kohtaamisen, hoitamisen ja lisäkoulutuksen suhteen. Kysely toteutettiin sähköisellä raportointi- ja analysointityökalulla. Kyselyyn vastasi vain kahdeksan opettajaa. Kyselyä täydennettiin haastattelemalla neljää opettajaa.
Kyselyn ja haastatteluiden tuloksista selvisi, että opettajat pitivät tärkeänä auttaa anafylaktisen reaktion saanutta oppilasta. Opettajat ajattelivat, että auttaminen on kansalaisvelvollisuus. Opettajat kokivat kuitenkin puutetta ensiapuosaamisessaan anafylaktisen reaktion hoitamisen suhteen. Lisäkoulutusta anafylaktisesta reaktiosta ja sen hoitamisesta pidettiin tarpeellisena. Kyselyn ja haastattelujen tuloksia voidaan hyödyntää alueellisen allergiatyöryhmän järjestämien koulutusten suunnittelussa. Jatkossa voisi tutkia, onko Kansallisen allergiaohjelman myötä tapahtunut muutosta opettajien tiedoissa ja ensiapuosaamisessa anafylaktisen reaktion suhteen.
Asiasanat: anafylaktinen reaktio, oppilas, opettaja, vanhemmat, yhteistyö
Opinnäytetyön tietoperustan keskeistet asiat liittyvät anafylaktiseen reaktioon, sen oireisiin, tunnistamiseen ja hoitoon. Tietoperustassa käsitellään asioita, joilla on merkitystä allergisen lapsen hyvinvointiin ja allergiaperheen turvallisuuden tunteeseen koulupäivän aikana.
Viiden eri alakoulun opettajille toteutettiin kysely, jolla kartoitettiin opettajien tietämystä ja valmiuksia toimia anafylaktisen reaktion sattuessa koulussa oppilaalle. Kyselyn tarkoituksena oli myös selvittää, minkälaisia tarpeita, toiveita ja odotuksia opettajilla on anafylaktisen reaktion kohtaamisen, hoitamisen ja lisäkoulutuksen suhteen. Kysely toteutettiin sähköisellä raportointi- ja analysointityökalulla. Kyselyyn vastasi vain kahdeksan opettajaa. Kyselyä täydennettiin haastattelemalla neljää opettajaa.
Kyselyn ja haastatteluiden tuloksista selvisi, että opettajat pitivät tärkeänä auttaa anafylaktisen reaktion saanutta oppilasta. Opettajat ajattelivat, että auttaminen on kansalaisvelvollisuus. Opettajat kokivat kuitenkin puutetta ensiapuosaamisessaan anafylaktisen reaktion hoitamisen suhteen. Lisäkoulutusta anafylaktisesta reaktiosta ja sen hoitamisesta pidettiin tarpeellisena. Kyselyn ja haastattelujen tuloksia voidaan hyödyntää alueellisen allergiatyöryhmän järjestämien koulutusten suunnittelussa. Jatkossa voisi tutkia, onko Kansallisen allergiaohjelman myötä tapahtunut muutosta opettajien tiedoissa ja ensiapuosaamisessa anafylaktisen reaktion suhteen.
Asiasanat: anafylaktinen reaktio, oppilas, opettaja, vanhemmat, yhteistyö