Työturvallisuuden seuranta talonrakennusalan oppilaitostyömailla
Niittylä, Kari (2017)
Niittylä, Kari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061113222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061113222
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Rakennusala on yksi työtapaturma-altteimmista aloista. Jatkuvasti muuttuva työympäristö ja ulko-olosuhteet tekevät rakentamisen työturvallisuuden osalta haasteelliseksi. Rakennustyömailla vaihtuvat eri urakointiporukat aiheuttavat myös haasteita työturvallisuudelle. Ennakoivalla työsuojelulla voidaan ennaltaehkäistä huomattava määrä työtapaturmia.
Opinnäytetyö toteutettiin Jyväskylän ammattiopiston toimeksiantajana. Tavoitteena oli kehittää talonrakennusalan oppimisympäristöjen työturvallisuutta oppilaitoksen urakointikohteissa ja oppilaitoksessa. Rakennustyömaiden työturvallisuuden lainsäädännön kiristyessä on työmaiden työturvallisuuteen liittyvien asioiden dokumentointi tullut tärkeäksi. Tässä kehityksessä on oppilaitostenkin oltava mukana.
Työturvallisuuden noudattamisessa on ollut puutteita ammatillisten oppilaitosten oppimisympäristöissä. Oppilaitosten työmailla työskentelee joukko nuoria, alalle vielä kasvamassa olevia innokkaita opiskelijoita, jotka eivät vielä täysin ole omaksuneet työturvallisuusasioita.
Opinnäytetyössä selvitettiin teemahaastatteluna kahdeksalta eri talonrakennusalan koulutuksenjärjestäjältä heidän käytännön toimenpiteitään työturvallisuuden toteuttamisesta oppimisympäristöissä. Selvityksen aiheina olivat käytännön oppimisympäristöt sekä työturvallisuuden organisointi, työturvallisuustarkastukset ja –menetelmät. Yhteenvetona saadaan luotua malli työturvallisuuden toteuttamiseksi Jyväskylän ammattiopiston oppimisympäristöihin. Yhtenä tärkeänä kehittämisen tuloksena saatiin urakointikohteille luotua omat lomakkeet työmaille perehdyttämiseen ja pienten työmaiden työmaatarkastuksiin. Turvallinen työskentely eri oppimisympäristöissä parantaa rakentamisen laatua ja vähentää tapaturmariskejä. Hyvien ohjeiden avulla nuoret oppivat turvalliset työskentelytavat.
Rakennusala on yksi työtapaturma-altteimmista aloista. Jatkuvasti muuttuva työympäristö ja ulko-olosuhteet tekevät rakentamisen työturvallisuuden osalta haasteelliseksi. Rakennustyömailla vaihtuvat eri urakointiporukat aiheuttavat myös haasteita työturvallisuudelle. Ennakoivalla työsuojelulla voidaan ennaltaehkäistä huomattava määrä työtapaturmia.
Opinnäytetyö toteutettiin Jyväskylän ammattiopiston toimeksiantajana. Tavoitteena oli kehittää talonrakennusalan oppimisympäristöjen työturvallisuutta oppilaitoksen urakointikohteissa ja oppilaitoksessa. Rakennustyömaiden työturvallisuuden lainsäädännön kiristyessä on työmaiden työturvallisuuteen liittyvien asioiden dokumentointi tullut tärkeäksi. Tässä kehityksessä on oppilaitostenkin oltava mukana.
Työturvallisuuden noudattamisessa on ollut puutteita ammatillisten oppilaitosten oppimisympäristöissä. Oppilaitosten työmailla työskentelee joukko nuoria, alalle vielä kasvamassa olevia innokkaita opiskelijoita, jotka eivät vielä täysin ole omaksuneet työturvallisuusasioita.
Opinnäytetyössä selvitettiin teemahaastatteluna kahdeksalta eri talonrakennusalan koulutuksenjärjestäjältä heidän käytännön toimenpiteitään työturvallisuuden toteuttamisesta oppimisympäristöissä. Selvityksen aiheina olivat käytännön oppimisympäristöt sekä työturvallisuuden organisointi, työturvallisuustarkastukset ja –menetelmät. Yhteenvetona saadaan luotua malli työturvallisuuden toteuttamiseksi Jyväskylän ammattiopiston oppimisympäristöihin. Yhtenä tärkeänä kehittämisen tuloksena saatiin urakointikohteille luotua omat lomakkeet työmaille perehdyttämiseen ja pienten työmaiden työmaatarkastuksiin. Turvallinen työskentely eri oppimisympäristöissä parantaa rakentamisen laatua ja vähentää tapaturmariskejä. Hyvien ohjeiden avulla nuoret oppivat turvalliset työskentelytavat.