HTML5:n uudet ominaisuudet. [WebGL (Three.js), Web Storage, Geolocation, Drag and Drop, Canvas] : 3D demo-peli Sokkelo
Patchine, Semjon (2017)
Patchine, Semjon
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913078
Tiivistelmä
3D-grafiikka ja virtuaalinen todellisuus ovat olleet yhdessä yksi eniten tie-tokoneiden kehitystä eteenpäin vievistä voimista. Tänä päivänä netin si-vustoilla on oltava MultiMedian käyttöä (kuvaa, ääntä, videota ja interak-tiivisia dynaamisia sovelluksia, kuten esimerkiksi pelejä ja muita sisäoh-jelmia).
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi HTML5:n uudet ominaisuu-det ja perustoiminnot.
Keskityin opinnäytetyössä peliohjelmointiin, koska se on monipuolisin ta-pa esitellä ja opiskella uutta teknologiaa. Opinnäytetyön suorittamista varten rakennettiin 3D Demo-pelin web-sivu, jolla käytetään näitä omi-naisuuksia. Grafiikan ohjelmointi voi olla erittäin hidasta. Tämän vuoksi on hyvä harkita apukirjaston käyttöä nopeuttamaan kehitysprosessia. Tässä opinnäytetyössä käytin Three.js-kirjastoa. Kerroin askel askeleelta, kuinka oma pelinkehitysprosessini eteni ja mitä tuloksia sain aikaan. Näin pääsin käytännössä kokeilemaan lähempää tarkastelua varten otettuja ohjelmointirajapintoja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi HTML5:n uudet ominaisuu-det ja perustoiminnot.
Keskityin opinnäytetyössä peliohjelmointiin, koska se on monipuolisin ta-pa esitellä ja opiskella uutta teknologiaa. Opinnäytetyön suorittamista varten rakennettiin 3D Demo-pelin web-sivu, jolla käytetään näitä omi-naisuuksia. Grafiikan ohjelmointi voi olla erittäin hidasta. Tämän vuoksi on hyvä harkita apukirjaston käyttöä nopeuttamaan kehitysprosessia. Tässä opinnäytetyössä käytin Three.js-kirjastoa. Kerroin askel askeleelta, kuinka oma pelinkehitysprosessini eteni ja mitä tuloksia sain aikaan. Näin pääsin käytännössä kokeilemaan lähempää tarkastelua varten otettuja ohjelmointirajapintoja.