Viihtyisä, toimiva ja esteetön odotustila Medisiina D:ssä : suun terveydenhuollon asiakkaiden näkökulmasta
Keski-Hannula, Salla; Mahmoodi, Farzane; Virtanen, Miia (2017)
Keski-Hannula, Salla
Mahmoodi, Farzane
Virtanen, Miia
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812892
Tiivistelmä
Odotustilan viihtyisyys, toimivuus ja esteettömyys ovat osa hoitokokemusta ja saattavat osaltaan vaikuttaa asiakkaan myönteisyyteen itse hoitotapahtumaa kohtaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on viihtyisä, toimiva ja esteetön odotustila suun terveydenhuollon asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimusongelmaa selvitettiin kahden kysymyksen avulla, jotka muodostuivat opinnäytetyössä määriteltyjen ikäryhmien perusteella – millainen on viihtyisä, toimiva ja esteetön odotustila lasten ja nuorten mielestä ja millainen se on aikuisten ja iäkkäiden näkökulmasta. Tavoitteena on, että opinnäytetyötä hyödynnettäisiin työ- ja oppimisympäristö Medisiina D:n odotustilan suunnittelussa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, ja aineisto hankittiin yksilöhaastattelujen avulla. Haastateltavat valikoituivat Ruisklinikka-Studentalin sekä Turun kaupungin AMK:n hammashoitolan asiakkaista. Aineiston keruun jälkeen haastattelut litteroitiin ja analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Pääpiirteittäin näkemykset toistivat aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia. Tutkimustuloksista kävi lisäksi ilmi, että niin lapsilla ja nuorilla kuin aikuisilla ja iäkkäilläkin on paljon samansuuntaisia näkemyksiä viihtyisästä ja toimivasta odotustilasta. Eri ikäryhmien välillä oli kuitenkin myös havaittavissa joitain eroavaisuuksia. Odotustilan toivottiin olevan helposti löydettävissä opasteiden avulla, riittävän avara ja sisustukseltaan yhtenäinen tila. Kasvit osana sisustusta mainittiin useampaan otteeseen. Sisäilmalta toivottiin raikkautta, valaistukseen kaivattiin pehmeyttä ja luonnollisuutta, ja lehtien lukeminen odottaessa oli suosittu ajanviete iästä riippumatta. Mielipiteet odotustilan värimaailmasta kuitenkin jakaantuivat – lapset ja nuoret toivoivat väreiksi valkoista tai värikkäitä sävyjä, mutta aikuiset ja iäkkäät puolestaan suosivat pastellivärejä tai vaaleita ja luonnollisia sävyjä. Eri ikäryhmät olivat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että liika melu heikentää viihtyvyyttä, ja siksi odotustilan tulisikin olla mahdollisimman rauhallinen paikka. Suun terveyteen liittyviä tiedotteita toivottiin näytölle ja paperisina versioina. Kaikki eivät kuitenkaan kokeneet aikuisille suunnattujen tiedotteiden olevan tarpeellisia, vaikka toisaalta asiakkaiden valistamisen koettiin antavan ammattimaisen kuvan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, ja aineisto hankittiin yksilöhaastattelujen avulla. Haastateltavat valikoituivat Ruisklinikka-Studentalin sekä Turun kaupungin AMK:n hammashoitolan asiakkaista. Aineiston keruun jälkeen haastattelut litteroitiin ja analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Pääpiirteittäin näkemykset toistivat aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia. Tutkimustuloksista kävi lisäksi ilmi, että niin lapsilla ja nuorilla kuin aikuisilla ja iäkkäilläkin on paljon samansuuntaisia näkemyksiä viihtyisästä ja toimivasta odotustilasta. Eri ikäryhmien välillä oli kuitenkin myös havaittavissa joitain eroavaisuuksia. Odotustilan toivottiin olevan helposti löydettävissä opasteiden avulla, riittävän avara ja sisustukseltaan yhtenäinen tila. Kasvit osana sisustusta mainittiin useampaan otteeseen. Sisäilmalta toivottiin raikkautta, valaistukseen kaivattiin pehmeyttä ja luonnollisuutta, ja lehtien lukeminen odottaessa oli suosittu ajanviete iästä riippumatta. Mielipiteet odotustilan värimaailmasta kuitenkin jakaantuivat – lapset ja nuoret toivoivat väreiksi valkoista tai värikkäitä sävyjä, mutta aikuiset ja iäkkäät puolestaan suosivat pastellivärejä tai vaaleita ja luonnollisia sävyjä. Eri ikäryhmät olivat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että liika melu heikentää viihtyvyyttä, ja siksi odotustilan tulisikin olla mahdollisimman rauhallinen paikka. Suun terveyteen liittyviä tiedotteita toivottiin näytölle ja paperisina versioina. Kaikki eivät kuitenkaan kokeneet aikuisille suunnattujen tiedotteiden olevan tarpeellisia, vaikka toisaalta asiakkaiden valistamisen koettiin antavan ammattimaisen kuvan.