Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuneiden asiakasprofiili ja asiakastyytyväisyys Jämsässä 2015
Tamminen, Suvi (2017)
Tamminen, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612548
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Jämsässä kuntouttavassa työtoiminnassa olevien henkilöiden asiakastyytyväisyyttä, ja saada käsitys tyypillisestä kuntouttavan työtoiminnan asiakkaasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, menetelmänä kyselytutkimus. Tutkimus perustuu Jämsän sosiaalitoimen aikuissosiaalityön taholta joulukuussa 2015 kerättyyn kyselyaineistoon, joka tehtiin Jämsässä kuntouttavassa työtoiminnassa olleille 88 henkilölle, joista 66 vastasi kyselyyn.
Työn tarkoituksena oli kyselyaineiston pohjalta avata kuntouttavan työtoiminnan parissa työskenteleville henkilöille asiakkaiden näkökulmaa ja kokemuksia sekä asiakasprofiilia, tavoitteena pystyä hyödyntämään kyselyn tuloksia esimerkiksi työtoimintaa kehitettäessä. Tulosten analysointiin käytettiin Webpropol-tiedonkeruuohjelmaa sekä Exceltaulukkolaskentaohjelmaa. Tulokset esitettiin kuvioiden avulla.
Tuloksena voitiin todeta, että kuntouttavan työtoiminnan asiakasprofiili oli melko samankaltainen verraten edeltäviin tutkimustuloksiin. Työllistymistä vaikeuttavien tekijöiden vastanneet kertoivat myös olleen osittain samoja, mutta vaihtelivat riippuen siitä, mihin ikäryhmään vastaaja kuului. Kuntouttavan työtoiminnan asiakastyytyväisyys näyttäytyi kokonaisuudessaan hyvänä. Asiakkaiden kokemukset työtoiminnasta olivat suurelta osin positiivisia tai neutraaleja, joka tukee olettamusta, että kuntouttavan työtoiminnan lain tavoitteet täyttyvät ainakin osittain.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, menetelmänä kyselytutkimus. Tutkimus perustuu Jämsän sosiaalitoimen aikuissosiaalityön taholta joulukuussa 2015 kerättyyn kyselyaineistoon, joka tehtiin Jämsässä kuntouttavassa työtoiminnassa olleille 88 henkilölle, joista 66 vastasi kyselyyn.
Työn tarkoituksena oli kyselyaineiston pohjalta avata kuntouttavan työtoiminnan parissa työskenteleville henkilöille asiakkaiden näkökulmaa ja kokemuksia sekä asiakasprofiilia, tavoitteena pystyä hyödyntämään kyselyn tuloksia esimerkiksi työtoimintaa kehitettäessä. Tulosten analysointiin käytettiin Webpropol-tiedonkeruuohjelmaa sekä Exceltaulukkolaskentaohjelmaa. Tulokset esitettiin kuvioiden avulla.
Tuloksena voitiin todeta, että kuntouttavan työtoiminnan asiakasprofiili oli melko samankaltainen verraten edeltäviin tutkimustuloksiin. Työllistymistä vaikeuttavien tekijöiden vastanneet kertoivat myös olleen osittain samoja, mutta vaihtelivat riippuen siitä, mihin ikäryhmään vastaaja kuului. Kuntouttavan työtoiminnan asiakastyytyväisyys näyttäytyi kokonaisuudessaan hyvänä. Asiakkaiden kokemukset työtoiminnasta olivat suurelta osin positiivisia tai neutraaleja, joka tukee olettamusta, että kuntouttavan työtoiminnan lain tavoitteet täyttyvät ainakin osittain.