DOOST DARI? : Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien käyttö nuorten voimaantumisen, osallisuuden ja sosiaalisten suhteiden tukemisessa.
Porkka, Susanna; Rappu, Meiju (2017)
Porkka, Susanna
Rappu, Meiju
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612546
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yhteistä taidelähtöistä ryhmätoimintaa eritaustaisten nuorten voimaantumisen, osallisuuden ja sosiaalisten suhteiden tueksi. Järjestimme neljän musiikkityöpajakerran kokonaisuuden, jonka tuotos esitettiin yleisölle. Musiikkityöpajatoiminnan osallistujaryhmään kuului sekä kantasuomalaisia että turvapaikan saaneita pakolaisnuoria. Musiikkityöpajojen ensisijaisena tavoitteena oli koota yhteen nuoria ja tukea heidän vuorovaikutustaan sekä uusien sosiaalisten suhteiden syntyä toiminnallisten harjoitusten ja musiikin avulla. Lisäksi musiikkityöpajatoiminnan tavoitteena oli mahdollistaa nuorille taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien avulla voimaantumisen ja osallisuuden kokemuksia. Ryhmätoiminnan tavoitteena oli luoda ryhmän sisälle innostava, turvallinen ja kaikkia kunnioittava ilmapiiri, mahdollistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja uusien verkostojen syntymistä, saada nuoret toimimaan yhteistyössä toistensa kanssa ja löytämään oma musiikillinen rooli ryhmässä. Ryhmätyöskentelyn yhtenä tavoitteena oli tukea pakolaisnuorten kotoutumisprosessia.
Aineistonkeruumenetelminä käytimme osallistuvaa havainnointia, kyselylomaketta ja avointa haastattelua. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsittelimme osallistujaryhmään liittyviä asioita, kuten nuoruutta ja maahanmuuttajuutta alaikäisen elämänvaiheena, osallisuuden ja voimaantumisen tukemista taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien avulla, musiikkia hyvinvoinnin edistäjänä sekä nuorten ryhmätoimintaan ja ohjaukseen liittyviä käsitteitä ja prosesseja. Tulokset viittaavat musiikkityöpajatoiminnan olleen osallistujille merkityksellinen kokemus, joka toi nuorille voimaantumisen ja osallisuuden kokemuksia sekä antoi mahdollisuuden uusien sosiaalisten verkostojen syntymiselle.
Tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi nuorten taidelähtöisten ja toiminnallisten ryhmien suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioimisessa. Tulokset ovat käyttökelpoisia nuoriso ja sosiaalialan työssä ja kouluissa eritaustaisten nuorten kohtaamisen sekä heidän keskinäisen vuorovaikutuksen tukemisessa. Yhteisen mielekkään toiminnan kautta luodaan mahdollisuuksia yhteisöllisyyteen yli kulttuuri- ja kielirajojen.
Aineistonkeruumenetelminä käytimme osallistuvaa havainnointia, kyselylomaketta ja avointa haastattelua. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsittelimme osallistujaryhmään liittyviä asioita, kuten nuoruutta ja maahanmuuttajuutta alaikäisen elämänvaiheena, osallisuuden ja voimaantumisen tukemista taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien avulla, musiikkia hyvinvoinnin edistäjänä sekä nuorten ryhmätoimintaan ja ohjaukseen liittyviä käsitteitä ja prosesseja. Tulokset viittaavat musiikkityöpajatoiminnan olleen osallistujille merkityksellinen kokemus, joka toi nuorille voimaantumisen ja osallisuuden kokemuksia sekä antoi mahdollisuuden uusien sosiaalisten verkostojen syntymiselle.
Tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi nuorten taidelähtöisten ja toiminnallisten ryhmien suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioimisessa. Tulokset ovat käyttökelpoisia nuoriso ja sosiaalialan työssä ja kouluissa eritaustaisten nuorten kohtaamisen sekä heidän keskinäisen vuorovaikutuksen tukemisessa. Yhteisen mielekkään toiminnan kautta luodaan mahdollisuuksia yhteisöllisyyteen yli kulttuuri- ja kielirajojen.