Selvitys asiakaspalaute- ja raportointijärjestelmän käyttäjistä
Lintusaari, Olli (2017)
Lintusaari, Olli
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512395
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään syksyllä 2016 perustetun yrityksen kasvun mahdollistamiseen, asiakaspalautteen merkitykseen liiketoiminnassa ja asiakaspalaute- ja raportointityökalun hyödyntämiseen yrityksen viestinnässä. Lisäksi selvitetään ravintola-alalle kehitetyn asiakaspalaute- ja raportointityökalun soveltumista uusille aloille. Tutkimuskysymyksinä on: mitkä alat soveltuisivat ja millä muutoksilla järjestelmään?
Potentiaalisia aloja selvitetään tekemällä kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastatellaan eri aloilla toimivia yrittäjiä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alan nykytilannetta ja sitä, olisiko alan yrityksillä tarvetta Restarant Oy:n kehittämälle asiakaspalaute- ja raportointijärjestelmälle. Lisäksi tutkitaan tilastoja ja kilpailutilannetta potentiaalisimmalla alalla sekä mahdollisia myyntiorganisaatioita palvelun myymiseksi. Yhteensä haastateltiin neljän eri alan edustajia. Haastatellut toimivat seuraavissa yrityksissä: parturikampaamo, tatuointiliike, autohuolto ja –korjaamo sekä hieroja/urheiluhieroja.
Selvitys osoitti, että parturikampaamoala on potentiaalisin ala Restarantin järjestelmälle. Järjestelmään tulisi lisätä asiakaskohtainen profiili, joka helpottaisi kommunikaatiota yrityksen ja asiakkaan välillä ja mahdollistaisi asiakashistorian seurannan. Autohuollot ja –korjaamot olisivat seuraava potentiaalinen ala, mutta yritysten saaminen asiakkaiksi saattaisi olla haastavaa alalla vallitsevien vanhanaikaisten toimintatapojen vuoksi.
Potentiaalisia aloja selvitetään tekemällä kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastatellaan eri aloilla toimivia yrittäjiä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alan nykytilannetta ja sitä, olisiko alan yrityksillä tarvetta Restarant Oy:n kehittämälle asiakaspalaute- ja raportointijärjestelmälle. Lisäksi tutkitaan tilastoja ja kilpailutilannetta potentiaalisimmalla alalla sekä mahdollisia myyntiorganisaatioita palvelun myymiseksi. Yhteensä haastateltiin neljän eri alan edustajia. Haastatellut toimivat seuraavissa yrityksissä: parturikampaamo, tatuointiliike, autohuolto ja –korjaamo sekä hieroja/urheiluhieroja.
Selvitys osoitti, että parturikampaamoala on potentiaalisin ala Restarantin järjestelmälle. Järjestelmään tulisi lisätä asiakaskohtainen profiili, joka helpottaisi kommunikaatiota yrityksen ja asiakkaan välillä ja mahdollistaisi asiakashistorian seurannan. Autohuollot ja –korjaamot olisivat seuraava potentiaalinen ala, mutta yritysten saaminen asiakkaiksi saattaisi olla haastavaa alalla vallitsevien vanhanaikaisten toimintatapojen vuoksi.