Verkkokaupan hakukonenäkyvyyden parantaminen
Jolanki, Taneli (2017)
Jolanki, Taneli
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512314
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka yritys voi parantaa sen verkkosivuston näkyvyyttä Googlen hakukoneessa sekä ilmaisin, että maksullisin keinoin. Idea työn toteuttamiseen syntyi työn toimeksiantajan Elekma Oy:n tavoitteesta parantaa sen verkkosivuston löydettävyyttä Googlen hakukoneessa, ja työssä pyritään löytämään keinoja tavoittaa entistä enemmän yrityksen potentiaaliseen kohderyhmään kuuluvia asiakkaita yrityksen verkkokauppaan toteutettavan hakukoneoptimoinnin, ja Googlen hakukoneessa toteutettavan hakukonemainonnan avulla.
Yritys toimii verkossa, ja lisäksi sillä on myös myymälä Kempeleessä. Sen liikeidea on myydä erilaisia autojenhuoltoon- ja korjaukseen liittyviä tuotteita niin yrityksille, kuin yksityisasiakkaillekin. Yrityksen mainonta suuntautuu pääasiassa eri digitaalisen median kanaviin, ja yrityksen tavoitteena on löytyä Googlen hakukoneesta kaikilla sen tuotteita, ja tuoteryhmiä kuvaavilla keskeisillä avainsanoilla, ja löydettävyys pyritään varmistamaan hakukoneoptimointia ja hakumainontaa hyödyntämällä. Hakukoneoptimointia ja hakumainontaa oli hyödynnetty yrityksessä jo aiemmin, mutta ongelmia hakumainosten luomisessa käytettävässä AdWords-tilissä olivat ennen työn aloittamista aiheuttaneet paikoin sekava kampanja- ja mainosryhmärakenne, ja lisäksi joidenkin tilissä olevien kampanjoiden ja mainosryhmien konversiohinnat olivat karanneet ennen työn aloittamista liian korkeiksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu hakukoneoptimointiin liittyvän teorian perusteista, ja lisäksi tietoperustassa käsitellään myös verkkosivujen tuottavuuden ja toimivuuden parantamiseen liittyvää konversio-optimointia, sekä AdWords-tilin kautta toteutettavaa mainontaa. Työn tietoperustassa käytetään lähteinä englanninkielisiä kirjalähteitä, sekä suomen- ja englanninkielisiä verkkolähteitä. Työssä käsiteltyä teoriaa hyödynnetään toimeksiantajayrityksen AdWords-tilin rakenteen uudelleenmäärittämisessä, ja tiliin luodaan uusia mainosryhmiä ja mainoksia työssä käsitellyn teorian pohjalta. Lisäksi työssä käsiteltyjä verkkosivuston sisäiseen hakukoneoptimointiin liittyviä käytäntöjä hyödynnettiin muokattaessa ja perustettaessa uusia sivuja toimeksiantajayrityksen verkkokauppaan.
Koska työn tietoperustaa pystyttiin hyödyntämään toimeksiantajayrityksen AdWords-tilin uudistamisessa ja sen verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa jo työn tekemisen aikana, raportoidaan työn tulokset -osiossa tietoperustan pohjalta toteutettujen uudistusten ja toimintatapojen muutosten pohjalta saavutetuista tuloksista. Lisäksi tulokset -osiossa kerrotaan, mitä kehitysideoita työn tietoperustan pohjalta toteutettujen uudistusten ja toimintatapojen muutosten pohjalta syntyi.
Yritys toimii verkossa, ja lisäksi sillä on myös myymälä Kempeleessä. Sen liikeidea on myydä erilaisia autojenhuoltoon- ja korjaukseen liittyviä tuotteita niin yrityksille, kuin yksityisasiakkaillekin. Yrityksen mainonta suuntautuu pääasiassa eri digitaalisen median kanaviin, ja yrityksen tavoitteena on löytyä Googlen hakukoneesta kaikilla sen tuotteita, ja tuoteryhmiä kuvaavilla keskeisillä avainsanoilla, ja löydettävyys pyritään varmistamaan hakukoneoptimointia ja hakumainontaa hyödyntämällä. Hakukoneoptimointia ja hakumainontaa oli hyödynnetty yrityksessä jo aiemmin, mutta ongelmia hakumainosten luomisessa käytettävässä AdWords-tilissä olivat ennen työn aloittamista aiheuttaneet paikoin sekava kampanja- ja mainosryhmärakenne, ja lisäksi joidenkin tilissä olevien kampanjoiden ja mainosryhmien konversiohinnat olivat karanneet ennen työn aloittamista liian korkeiksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu hakukoneoptimointiin liittyvän teorian perusteista, ja lisäksi tietoperustassa käsitellään myös verkkosivujen tuottavuuden ja toimivuuden parantamiseen liittyvää konversio-optimointia, sekä AdWords-tilin kautta toteutettavaa mainontaa. Työn tietoperustassa käytetään lähteinä englanninkielisiä kirjalähteitä, sekä suomen- ja englanninkielisiä verkkolähteitä. Työssä käsiteltyä teoriaa hyödynnetään toimeksiantajayrityksen AdWords-tilin rakenteen uudelleenmäärittämisessä, ja tiliin luodaan uusia mainosryhmiä ja mainoksia työssä käsitellyn teorian pohjalta. Lisäksi työssä käsiteltyjä verkkosivuston sisäiseen hakukoneoptimointiin liittyviä käytäntöjä hyödynnettiin muokattaessa ja perustettaessa uusia sivuja toimeksiantajayrityksen verkkokauppaan.
Koska työn tietoperustaa pystyttiin hyödyntämään toimeksiantajayrityksen AdWords-tilin uudistamisessa ja sen verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa jo työn tekemisen aikana, raportoidaan työn tulokset -osiossa tietoperustan pohjalta toteutettujen uudistusten ja toimintatapojen muutosten pohjalta saavutetuista tuloksista. Lisäksi tulokset -osiossa kerrotaan, mitä kehitysideoita työn tietoperustan pohjalta toteutettujen uudistusten ja toimintatapojen muutosten pohjalta syntyi.