Käsikirjoittajan ja näyttelijän yhteistyö lukuharjoituksissa
Kuusisto, Jonna (2017)
Kuusisto, Jonna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211988
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten käsikirjoittaja ja näyttelijä voivat tehdä yhteistyötä lukuharjoituksissa. Opinnäytetyössä käydään läpi käsikirjoituksen merkitystä lukuharjoituksissa. Käsikirjoituksen merkitys on luoda pohja projektille. Opinnäytetyössä tutkitaan millaisia menetelmiä käsikirjoittajalla ja näyttelijällä on lähteä työstämään henkilöhahmoja, kuten ympäristön havainnointi.
Opinnäytetyössä on kirjallisuuteen tukeutuen käyty läpi käsikirjoituksen rakennetta ja käsikirjoituksen analysointia. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä tehtiin henkilöhaastatteluja ammattinäyttelijöiden kanssa. Osana opinnäytetyötä on omakohtaiset projektit, käsikirjoittamani näytelmät, joissa käsikirjoittajan ominaisuudessa etsin tapoja tehdä yhteistyötä näyttelijöiden kanssa lukuharjoituksissa ja roolin rakentamisessa.
Henkilöhaastattelujen avulla kirjallisuuden teoriat on nidottu yhteen näyttelijöiden ajatuksien kanssa. Haastattelujen tuloksena huomattiin miten lähellä käsikirjoittajan ja näyttelijän työskentelymenetelmät ovat toisiaan. Käsikirjoittaja ja näyttelijä työstävät henkilöhahmojaan samoista lähtökohdista, molemmat lähtevät liikkeelle havainnoista joita on nähnyt ja yhdistelevät monia eri piirteitä yhteen henkilöhahmoon. Tämä tukee ajatusta, että käsikirjoittaja ja näyttelijä hyötyisivät toisistaan lukuharjoitustilanteessa.
Opinnäytetyössä on kirjallisuuteen tukeutuen käyty läpi käsikirjoituksen rakennetta ja käsikirjoituksen analysointia. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä tehtiin henkilöhaastatteluja ammattinäyttelijöiden kanssa. Osana opinnäytetyötä on omakohtaiset projektit, käsikirjoittamani näytelmät, joissa käsikirjoittajan ominaisuudessa etsin tapoja tehdä yhteistyötä näyttelijöiden kanssa lukuharjoituksissa ja roolin rakentamisessa.
Henkilöhaastattelujen avulla kirjallisuuden teoriat on nidottu yhteen näyttelijöiden ajatuksien kanssa. Haastattelujen tuloksena huomattiin miten lähellä käsikirjoittajan ja näyttelijän työskentelymenetelmät ovat toisiaan. Käsikirjoittaja ja näyttelijä työstävät henkilöhahmojaan samoista lähtökohdista, molemmat lähtevät liikkeelle havainnoista joita on nähnyt ja yhdistelevät monia eri piirteitä yhteen henkilöhahmoon. Tämä tukee ajatusta, että käsikirjoittaja ja näyttelijä hyötyisivät toisistaan lukuharjoitustilanteessa.