Musiikin tuottajan ja kustantajan välisen viestinnän kehittäminen
Hautala, Petri (2017)
Hautala, Petri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111766
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kertoo musiikin kustantajan ja tuottajan (joissakin tapauksissa myös kappaleen kirjoittajan) välillä tapahtuvasta viestinnästä. Tavoitteena on kehittää osapuolten välillä tapahtuvaa viestintää eteenpäin asiantuntijahaastatteluista kerättyä tietoa hyväksikäyttäen. Viestinnällisten keinojen kehittäminen auttaa kustantajaa ja tuottajaa ymmärtämään toistensa tarpeita paremmin, mikä on yksi avain sujuvammalle yhteistyölle sekä paremmille tuloksille. Suurin apu tutkimuksesta on alalle vasta pyrkiville tuottajille ja kappaleen kirjoittajille, sillä saadun informaation avulla he ymmärtävät, kuinka kustantajaa kannattaa lähestyä ja miten heidän kanssaan on toimittava. Työn toimeksiantaja on Growstar Music.
Aihe on rajattu kustantajan ja tuottajan käyttämiin viestinnällisiin keinoihin, niiden säännöllisyyteen ja edistämiseen. Sopimusasiat ja niihin liittyviin yksityiskohdat eivät ole olennainen osa tutkimusta, vaikka niihin liittyviä perusteita käydään läpi.
Työn toteutus tapahtui haastattelemalla musiikkialan eri osa-alueilla toimivia henkilöitä, jotka ovat olleet jollain tavalla tekemisissä musiikin kustannuksen kanssa. Haastateltavaksi valikoitui tuottajia, kappaleen kirjoittajia, kustantaja ja musiikin kustannusta valvovan etujärjestön työntekijä. Näiden haastatteluiden lisäksi tukena käytettiin jo olemassa olevaa haastattelumateriaalia aiheeseen liittyen.
Noin puolet haastatteluista toteutettiin kasvotusten ja loput internetin välityksellä tekstimuodossa. Haastattelutavaksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelumalli. Tällä tavalla haastateltavat pystyivät kertomaan omista kokemuksistaan ilman suurempia rajoituksia.
Haastatteluista ilmeni, että yhteistyötä tekevien tahojen välillä tapahtuvaa viestintää oltaisiin valmiita lisäämään. Myös suunnitelmallisuutta arvostettiin, varsinkin kustantajan näkökulmasta. Suunnitelmallisuutta varten luotiin tuottajalle mallit 10-vuoden urasuunnitelman tekemiseksi, viikoittaiselle etäpalaverille tuottajan ja kustantajan välille ja päättyneen projektin jälkeen pidettävälle molemminpuoliselle kehityskeskustelulle.
Aihe on rajattu kustantajan ja tuottajan käyttämiin viestinnällisiin keinoihin, niiden säännöllisyyteen ja edistämiseen. Sopimusasiat ja niihin liittyviin yksityiskohdat eivät ole olennainen osa tutkimusta, vaikka niihin liittyviä perusteita käydään läpi.
Työn toteutus tapahtui haastattelemalla musiikkialan eri osa-alueilla toimivia henkilöitä, jotka ovat olleet jollain tavalla tekemisissä musiikin kustannuksen kanssa. Haastateltavaksi valikoitui tuottajia, kappaleen kirjoittajia, kustantaja ja musiikin kustannusta valvovan etujärjestön työntekijä. Näiden haastatteluiden lisäksi tukena käytettiin jo olemassa olevaa haastattelumateriaalia aiheeseen liittyen.
Noin puolet haastatteluista toteutettiin kasvotusten ja loput internetin välityksellä tekstimuodossa. Haastattelutavaksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelumalli. Tällä tavalla haastateltavat pystyivät kertomaan omista kokemuksistaan ilman suurempia rajoituksia.
Haastatteluista ilmeni, että yhteistyötä tekevien tahojen välillä tapahtuvaa viestintää oltaisiin valmiita lisäämään. Myös suunnitelmallisuutta arvostettiin, varsinkin kustantajan näkökulmasta. Suunnitelmallisuutta varten luotiin tuottajalle mallit 10-vuoden urasuunnitelman tekemiseksi, viikoittaiselle etäpalaverille tuottajan ja kustantajan välille ja päättyneen projektin jälkeen pidettävälle molemminpuoliselle kehityskeskustelulle.