Ravintolakolmio-konsernin strategisen suunnitteluprosessin kehittäminen
Virtanen, Niina (2017)
Virtanen, Niina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan eli Ravintolakolmio-konsernin nykyistä strategiaprosessia. Kehitys on aiheena tärkeä, sillä strategiaprosessi on uudistumassa syksylle 2017. Tavoitteena oli kehittää strategiaprosessia tehokkaammaksi ja selkeämmäksi johtaa. Strategiaprosessin tulee olla ajanmukainen ja uudistua tämän hetken tarpeita vastaavaksi. Tarkoituksena tässä työssä oli antaa toimeksiantajalle kehitysehdotuksia strategiaprosessin uudistukseen ja ohjeita, miten kehitysehdotuksia tulee hyödyntää. Aihe on rajattu käsittelemään tärkeimpiä pääkohtia ja Ravintolakolmio-konsernin tarpeita vastaavaksi.
Ravintolakolmio-konserni on helsinkiläinen perheyritys, jonka alla toimii yhdeksän tytäryhtiötä. Tytäryhtiöiden alle kuuluu tällä hetkellä 19 ravintolaa, joista jokainen ravintola on tyyliltään yksilöllisiä.
Työn tietoperusta on jaettu neljään päälukuun strategiaprosessin kulun mukaisesti. Ensimmäisessä luvussa käsitellään strategiaa, sen määritelmää ja tarkoitusta. Toisessa pääluvussa keskitytään strategiaprosessiin ja sen sisältöön. Kolmas pääluku käsittelee strategiaprosessin ensimmäistä vaihetta, eli strategian suunnittelua. Neljännessä pääluvussa tarkastellaan, miten valittu strategia toteutetaan, missä aikataulussa ja kenen toimesta. Viimeisessä pääluvussa tarkastellaan kahta strategian suorituskykymittaristoa sekä niiden eroavaisuuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmiä tässä työssä oli kaksi: puolistrukturoitu teemahaastattelu sekä vertailuanalyysi eli benchmarking, jossa vertaillaan toimeksiantajan strategiaprosessia muihin yrityksiin. Teemahaastattelussa haastateltiin viisi Ravintolakolmio-konsernin esimiestä, jotka tekevät työssään strategiaprosessia. Benchmarking -menetelmässä haastateltiin kolmea yritystä, jotka toimivat jollain tavalla lähellä toimeksiantajan toimialaa sekä konsulttia, joka auttaa yrityksiä heidän strategiaprosessin eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella selvisi, että suuri tekijä strategian onnistumiseen on aikataulutus. Riittävästi aikaa, antaa tekijöille aikaa pohtia ja punnita valittuja strategisia päätöksiä. Myös johdonmukainen ohjeistaminen strategiaprosessin eri vaiheissa nousi ilmi monella taholla. Haastavimmaksi strategiaprosessin vaiheeksi koettiin kuitenkin sen toteutus.
Työn tuotoksena toteutettiin malli strategiaprosessista. Mallin toteuttamiseen käytettiin tämän kehittämishankkeen aikana saatuja kokemuksia sekä tietoperustaan ja tutkimuksiin perustuvaa tietoa strategiaprosessin etenemisestä.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin syksyllä 2016, osallistumalla opinnäytetyöseminaariin. Työn varsinainen teko aloitettiin tammikuussa 2017 ja sitä tehtiin yhteensä noin viisi kuukautta.
Ravintolakolmio-konserni on helsinkiläinen perheyritys, jonka alla toimii yhdeksän tytäryhtiötä. Tytäryhtiöiden alle kuuluu tällä hetkellä 19 ravintolaa, joista jokainen ravintola on tyyliltään yksilöllisiä.
Työn tietoperusta on jaettu neljään päälukuun strategiaprosessin kulun mukaisesti. Ensimmäisessä luvussa käsitellään strategiaa, sen määritelmää ja tarkoitusta. Toisessa pääluvussa keskitytään strategiaprosessiin ja sen sisältöön. Kolmas pääluku käsittelee strategiaprosessin ensimmäistä vaihetta, eli strategian suunnittelua. Neljännessä pääluvussa tarkastellaan, miten valittu strategia toteutetaan, missä aikataulussa ja kenen toimesta. Viimeisessä pääluvussa tarkastellaan kahta strategian suorituskykymittaristoa sekä niiden eroavaisuuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmiä tässä työssä oli kaksi: puolistrukturoitu teemahaastattelu sekä vertailuanalyysi eli benchmarking, jossa vertaillaan toimeksiantajan strategiaprosessia muihin yrityksiin. Teemahaastattelussa haastateltiin viisi Ravintolakolmio-konsernin esimiestä, jotka tekevät työssään strategiaprosessia. Benchmarking -menetelmässä haastateltiin kolmea yritystä, jotka toimivat jollain tavalla lähellä toimeksiantajan toimialaa sekä konsulttia, joka auttaa yrityksiä heidän strategiaprosessin eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella selvisi, että suuri tekijä strategian onnistumiseen on aikataulutus. Riittävästi aikaa, antaa tekijöille aikaa pohtia ja punnita valittuja strategisia päätöksiä. Myös johdonmukainen ohjeistaminen strategiaprosessin eri vaiheissa nousi ilmi monella taholla. Haastavimmaksi strategiaprosessin vaiheeksi koettiin kuitenkin sen toteutus.
Työn tuotoksena toteutettiin malli strategiaprosessista. Mallin toteuttamiseen käytettiin tämän kehittämishankkeen aikana saatuja kokemuksia sekä tietoperustaan ja tutkimuksiin perustuvaa tietoa strategiaprosessin etenemisestä.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin syksyllä 2016, osallistumalla opinnäytetyöseminaariin. Työn varsinainen teko aloitettiin tammikuussa 2017 ja sitä tehtiin yhteensä noin viisi kuukautta.