Verkkosivujen kehittäminen sisältömarkkinoinnin keinoin Case: TorreTeam : Developing website by means of content marketing
Tuuli, Laura; Hämäläinen, Miia (2017)
Tuuli, Laura
Hämäläinen, Miia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111308
Tiivistelmä
Tavoitteenamme ja päätutkimusongelmanamme oli selvittää, kuinka sisältömarkkinointia voidaan hyödyntää toimeksiantajamme verkkosivustolla. Tuotimme kehittämisehdotuksia, joita toimeksiantaja voi käyttää uudistaessaan verkkosivuja ja tuottaessaan materiaalia sosiaaliseen mediaan. Selvitimme, millainen sisältö kiinnostaa asiakkaita, mikä on kohderyhmä ja kuinka toimeksiantajamme, TorreTeamin, verkkosivuille saadaan lisää liikennettä sisältömarkkinoinnin keinoin.
Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointitekniikkaa, jonka kautta pyritään luomaan merkityksellistä ja arvokasta sisältöä kohderyhmän tavoittavissa kanavissa. Sen tavoitteena on edistää myyntiä ja tuottaa asiakkaalle lisäarvoa hyödyllisen sisällön kautta. Sisällöllä tarkoitetaan tietoa, jonka avulla autetaan, viihdytetään, opetetaan ja osallistutetaan sen vastaanottajaa.
Teoreettinen viitekehyksemme muodostui verkkosivustojen käsittelystä, sosiaalisesta mediasta ja sen kanavista sekä sisältömarkkinoinnista. Käsiteperustan laatiminen auttoi meitä tutkimuksien teossa sekä saatujen tuloksien ymmärtämisessä. Tutkimusotteina käytimme sekä laadullista että määrällistä menetelmää. Tutkimme TorreTeamin viestintäkanavien, verkkosivujen, Facebookin ja uutiskirjeen sisältöä asiakaskyselyn avulla. Lisäksi havainnoimme yhtä TorreTeamin kilpailijaa sekä neljää hyvää sisältömarkkinointia tuottavaa verkkosivua, joista tarkoituksenamme oli saada kehittämisehdotuksia sisältömarkkinoinnista.
Tutkimuksemme tuloksista saimme selville, millainen sisältö asiakkaita kiinnostaa TorreTeamin verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Havainnointi antoi meille ideoita siitä, kuinka sisältömarkkinointia tulisi hyödyntää eri kanavissa ja kuinka yrityksen on mahdollista lisätä kävijäliikennettään verkkosivuille. Asiakaskyselyn kautta muodostimme asiakasprofiilit, jotka esitimme johtopäätöksissä.
Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointitekniikkaa, jonka kautta pyritään luomaan merkityksellistä ja arvokasta sisältöä kohderyhmän tavoittavissa kanavissa. Sen tavoitteena on edistää myyntiä ja tuottaa asiakkaalle lisäarvoa hyödyllisen sisällön kautta. Sisällöllä tarkoitetaan tietoa, jonka avulla autetaan, viihdytetään, opetetaan ja osallistutetaan sen vastaanottajaa.
Teoreettinen viitekehyksemme muodostui verkkosivustojen käsittelystä, sosiaalisesta mediasta ja sen kanavista sekä sisältömarkkinoinnista. Käsiteperustan laatiminen auttoi meitä tutkimuksien teossa sekä saatujen tuloksien ymmärtämisessä. Tutkimusotteina käytimme sekä laadullista että määrällistä menetelmää. Tutkimme TorreTeamin viestintäkanavien, verkkosivujen, Facebookin ja uutiskirjeen sisältöä asiakaskyselyn avulla. Lisäksi havainnoimme yhtä TorreTeamin kilpailijaa sekä neljää hyvää sisältömarkkinointia tuottavaa verkkosivua, joista tarkoituksenamme oli saada kehittämisehdotuksia sisältömarkkinoinnista.
Tutkimuksemme tuloksista saimme selville, millainen sisältö asiakkaita kiinnostaa TorreTeamin verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Havainnointi antoi meille ideoita siitä, kuinka sisältömarkkinointia tulisi hyödyntää eri kanavissa ja kuinka yrityksen on mahdollista lisätä kävijäliikennettään verkkosivuille. Asiakaskyselyn kautta muodostimme asiakasprofiilit, jotka esitimme johtopäätöksissä.