Muotiblogien vaikutus nuorten naisten ostokäyttäytymiseen
Jämsä, Jaana (2017)
Jämsä, Jaana
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011255
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on muotiblogien vaikutus nuorten naisten ostokäyttäytymiseen. Nuorten viettämä aika internetissä ja sosiaalisen median parissa on kasvanut entisestään. Blogit ovat yksi sosiaalisen median kanava ja muutamassa vuodessa ne ovat tulleet osaksi yrityksien markkinointiviestinnän välineitä. Blogit koetaan luotettavina tiedonlähteinä ja bloggaajilta otetaan mielellään vastaan tuotesuosituksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli pyrkiä lisäämään ymmärrystä ilmiölle, miten ja miksi muotiblogit vaikuttavat nuorten naisten ostokäyttäytymiseen. Tietoperusta koostuu blogeista, blogimarkkinoinnista, ostokäyttäytymisestä sekä ostoprosessista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin fokus-ryhmähaastattelua, joka on yksi laadullisen tutkimuksen menetelmistä. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä oli Stockmann, joka on harjoittanut blogimarkkinointia kolmen vuoden ajan. Tutkimuksessa haastateltiin viittä säännöllisesti muotiblogeja lukevaa nuorta naista, jotka ovat samalla myös Stockmannin kanta-asiakkaita.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan nähdä, että blogien kaupallisuuteen on alettu suhtautua kriittisemmin, kun mainonta on yleistynyt vuosien myötä. Tärkeitä ominaisuuksia blogeissa ovat visuaalisuus ja oikeakielisyys. Blogeista luetaan mielellään arkisista asioista, mikä tekee bloggaajasta samaistuttavamman. Näkyvyyttä saaneet tuotteet toimivat ärsykkeinä ja synnyttävät uusia tarpeita. Blogeista etsitään myös vahvistusta ostopäätökselle. Etenkin uusista tuotteista haetaan tietoa, koska niistä ei ole vielä paljon tuotekokemuksia saatavilla. Bloggaajiin luotetaan tiedonlähteenä, vaikkakin täysin kaupallisessa yhteistyössä toteutetut postaukset herättävät kriittisyyttä. Bloggaaja on luotettavampi, kun häntä on seurattu kauan ja hän on ikään kuin tullut tutuksi lukijalle.
Tuloksia voidaan hyödyntää, mikäli suunnitellaan blogimarkkinoinnin aloittamista tai halutaan tehdä kaupallisista yhteistöistä vaikuttavampia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli pyrkiä lisäämään ymmärrystä ilmiölle, miten ja miksi muotiblogit vaikuttavat nuorten naisten ostokäyttäytymiseen. Tietoperusta koostuu blogeista, blogimarkkinoinnista, ostokäyttäytymisestä sekä ostoprosessista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin fokus-ryhmähaastattelua, joka on yksi laadullisen tutkimuksen menetelmistä. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä oli Stockmann, joka on harjoittanut blogimarkkinointia kolmen vuoden ajan. Tutkimuksessa haastateltiin viittä säännöllisesti muotiblogeja lukevaa nuorta naista, jotka ovat samalla myös Stockmannin kanta-asiakkaita.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan nähdä, että blogien kaupallisuuteen on alettu suhtautua kriittisemmin, kun mainonta on yleistynyt vuosien myötä. Tärkeitä ominaisuuksia blogeissa ovat visuaalisuus ja oikeakielisyys. Blogeista luetaan mielellään arkisista asioista, mikä tekee bloggaajasta samaistuttavamman. Näkyvyyttä saaneet tuotteet toimivat ärsykkeinä ja synnyttävät uusia tarpeita. Blogeista etsitään myös vahvistusta ostopäätökselle. Etenkin uusista tuotteista haetaan tietoa, koska niistä ei ole vielä paljon tuotekokemuksia saatavilla. Bloggaajiin luotetaan tiedonlähteenä, vaikkakin täysin kaupallisessa yhteistyössä toteutetut postaukset herättävät kriittisyyttä. Bloggaaja on luotettavampi, kun häntä on seurattu kauan ja hän on ikään kuin tullut tutuksi lukijalle.
Tuloksia voidaan hyödyntää, mikäli suunnitellaan blogimarkkinoinnin aloittamista tai halutaan tehdä kaupallisista yhteistöistä vaikuttavampia.