Kuohuviinibaari teatterin aulatilaan : TTT-Teatteripalvelut Oy
Matikka, Niina (2017)
Matikka, Niina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910946
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Tampereen Työväen Teatterin ravintolapalveluita tuottavan tytäryhtiön eli TTT-Teatteripalvelut Oy:n toimeksiantona. Opinnäytetyönä suunniteltiin teatterin Suuren näyttämön aulatilaan kuohuviinibaari. Tuotevalikoiman rajautuminen kuohuviineihin pohjautui havaittuihin muutoksiin asiakkaiden ostokäyttäytymisessä. Opinnäytetyön tavoite oli määrittää baaripisteelle houkutteleva, muuta ravintolapalveluiden juomavalikoimaa täydentävä tuotevalikoima, määrittää baaripisteen kannattavuus, sekä opastaa työntekijöitä baaripisteen toimintaan ja asiakaspalveluun. Kuohuviinibaarin tarkoitus on ottaa aulatilan ravintolamyyntiin sopivat puitteet käyttöön, sekä tuottaa asiakkaille lisäarvoa teatterikokemukseen taloudellisesti kannattavalla liiketoiminnalla.
Opinnäytetyö alkaa teoreettisella viitekehyksellä. Teoriaosuuden alussa perehdytään palvelumuotoilun konseptiin, jota toteutetaan työn toiminnallisessa osuudessa. Työn edetessä siirrytään perehdytykseen ja työnopastukseen. Viimeisessä teoriaosuuden luvussa käydään läpi yrityksen laskentatoimea johdon työvälineenä. Laskentatoimen luvussa syvennytään kustannuslaskentaan ja katetuottolaskentaan, joiden kaavoja ja lainalaisuuksia käytetään aulabaarin kannattavuuden määrittelyssä. Teorialukuun sisältyy myös tuotteen määritelmä ja hinnoitteluperiaatteita. Teoriaosuus luo pohjaa tutkimustulosten tulkinnalle ja johtopäätöksille.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimus sisältää piirteitä niin laadullisesta kuin määrällisestäkin tutkimuksesta. Havainnoinnin tarkoituksena oli kerätä tietoa samassa toimintaympäristössä toimivien yritysten tuotevalikoimasta sekä hinnoittelusta ja tätä kautta selvitettiin markkinatilannetta. Haastattelun tavoite oli kerätä asiakasymmärrystä, eli ottaa selvää siitä, minkälaisia tuotteita asiakkaat kuluttavat ja mitä he palvelulta odottavat. Tutkimuskysymyksinä olivat kuinka suunnitella houkutteleva tuotevalikoima, kuinka hinnoitella tuotteet kannattavasti ja markkinat huomioon ottaen, sekä kuinka tuottaa asiakkaille lisäarvoa teatterikokemukseen tuotevalikoiman ja asiakaspalvelun myötä. Tutkimustuloksia ja laskelmia tulkiten sekä toimeksiantoyrityksen liikeideaa mukaillen syntyi aulabaarille sopiva tuotevalikoima. Hinnoittelu nojaa tutkimustuloksiin, teoriaan, laskelmiin sekä yrityksen liikeideaan. Hinnan muodostumisesta laadittiin esimerkki, mutta todellisia tuotteiden sisäänostohintoja ja katteita ei esitellä tässä työssä liikesalaisuuksiin vedoten. Henkilökunnan työnopastuksen tueksi laadittiin materiaalia, jonka avulla voidaan kehittää aulabaarin asiakaspalvelua ja toimintaa. Palautteen keruun ja jatkojalostuksen pohjaksi luotiin lomake joka on avainasemassa palvelun kehittämiselle.
Opinnäytetyö alkaa teoreettisella viitekehyksellä. Teoriaosuuden alussa perehdytään palvelumuotoilun konseptiin, jota toteutetaan työn toiminnallisessa osuudessa. Työn edetessä siirrytään perehdytykseen ja työnopastukseen. Viimeisessä teoriaosuuden luvussa käydään läpi yrityksen laskentatoimea johdon työvälineenä. Laskentatoimen luvussa syvennytään kustannuslaskentaan ja katetuottolaskentaan, joiden kaavoja ja lainalaisuuksia käytetään aulabaarin kannattavuuden määrittelyssä. Teorialukuun sisältyy myös tuotteen määritelmä ja hinnoitteluperiaatteita. Teoriaosuus luo pohjaa tutkimustulosten tulkinnalle ja johtopäätöksille.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimus sisältää piirteitä niin laadullisesta kuin määrällisestäkin tutkimuksesta. Havainnoinnin tarkoituksena oli kerätä tietoa samassa toimintaympäristössä toimivien yritysten tuotevalikoimasta sekä hinnoittelusta ja tätä kautta selvitettiin markkinatilannetta. Haastattelun tavoite oli kerätä asiakasymmärrystä, eli ottaa selvää siitä, minkälaisia tuotteita asiakkaat kuluttavat ja mitä he palvelulta odottavat. Tutkimuskysymyksinä olivat kuinka suunnitella houkutteleva tuotevalikoima, kuinka hinnoitella tuotteet kannattavasti ja markkinat huomioon ottaen, sekä kuinka tuottaa asiakkaille lisäarvoa teatterikokemukseen tuotevalikoiman ja asiakaspalvelun myötä. Tutkimustuloksia ja laskelmia tulkiten sekä toimeksiantoyrityksen liikeideaa mukaillen syntyi aulabaarille sopiva tuotevalikoima. Hinnoittelu nojaa tutkimustuloksiin, teoriaan, laskelmiin sekä yrityksen liikeideaan. Hinnan muodostumisesta laadittiin esimerkki, mutta todellisia tuotteiden sisäänostohintoja ja katteita ei esitellä tässä työssä liikesalaisuuksiin vedoten. Henkilökunnan työnopastuksen tueksi laadittiin materiaalia, jonka avulla voidaan kehittää aulabaarin asiakaspalvelua ja toimintaa. Palautteen keruun ja jatkojalostuksen pohjaksi luotiin lomake joka on avainasemassa palvelun kehittämiselle.